dag 34, Ponferrada - Samos

26 juni 2009 - Samos, Spanje

Dag 34, Vrijdag 26 juni, Ponferrada - Samos, 93 km, totaal 2654 km

Santiago ligt om de hoek, lijkt het. Nog ca. 250 km en het einddoel van onze reis is bereikt.

Op de hoogvlaktes was het fietstempo hoog; met de wind in de rug en het relatief vlakke land schoten de kilometers onder ons door. Maar er wachten ons een een aantal flinke barrières vóór Santiago. Vandaag moeten we vele hoogtemeters overwinnen: via Cebreiro op een hoogte van 1310m, afdalen naar 1240 en daarna naar een hoogste punt van 1335m op de Alto do Poio.

Dat wordt behoorlijk afzien.

Wij starten vanaf een hoogte van 540m (Ponferrada). Om 11 uur zijn we onderaan de helling. Inclusief pauzes, het voorrang geven aan koeien en het bezichtigen van het dorpje Cebreiro, zijn we na 5 uur zwoegen boven.. Om dit te vieren drinken we een biertje op de pashoogte van 1335m en dalen af naar 600m. Over deze laatste 14 km doen we 25 minuten.

In Samos, waar we besluiten te stoppen, ontmoeten we Paul en Marijke uit Haarlem weer. Zij gaan ‘s avonds naar een koorzang in het klooster San Julian de Samos, een van de oudste kloosters van Spanje (gesticht in de 6e eeuw). Wij besluiten dat ook bij te wonen. De monniken, die nog altijd de voorschriften, uitgevaardigd door St.Benedictus, opvolgen, brachten helaas geen koorzang ten gehore. Er wordt een mis opgedragen volgens de oude katholieke rituelen, gedeeltelijk in het Spaans, gedeeltelijk in het Latijns. Vrijwel aan het eind van de mis schudden de kerkgangers elkaar de hand met het uitspreken van gelukwensen. Dat geeft een plezierig tintje aan het geheel..

We sluiten deze zware fietsdag af met Paul en Marijke onder het genot van nog een vino tinto.

1. cees e josje:
    28 juni 2009
    Caro Ronald e Nico,
    Geweldig zeg t gaat jullie echt lukken in 5 weken denk,we hadden over 6 weken al een hard hoofd.
    Komt vast ook door de vele kerk/kloosters/herbergen die jullie "nemen".
  2. Pieter:
    28 juni 2009
    broertje het lijkt er echt op dat het je gaat lukken.
    Super hoor om dat in je benen te hebben. Daar kan je jaren op teren en vergeet je nimmer.