dag 38,dinsdag 30 juni, Santiago - Cabo Finisterre

30 juni 2009 - Fisterra, Spanje

Dag 38, dinsdag 30 juni, Santiago de Compostela - Cabo Finisterre v.v., 128 km, totaal 2958 km

Finisterre, veel pelgrims beschouwden dit vroeger als het absolute einde van de wereld. Tegenwoordig gaan ook vele camino gangers door tot dit punt, zo ook wij.

We laten onze bagage achter in het appartementje in Santiago. We hebben daarvoor nog 1 nacht bijgeboekt.

De hoogtekaart in onze reisbijbel toont enkele akelig hoge bulten. Dat hebben we aan den lijve moeten ondervinden. Wat een aanslag op onze afgenomen energie. Een aantal malen moeten we stijgen van 0 meter naar 400 meter. We rekenen uit dat we die dag meer dan 1000 hoogtemeters hebben “genomen” Daar komt nog bij dat ook de horizontaal af te leggen kilometers tot 120 oplopen.

De eerste, wat grotere, plaats die we tegenkomen is Padron. Volgens overlevering zou het lichaam van St.Jacob met een schip hier aan land zijn gebracht. Het symbool van de bekende Jacobschelp is ook hier ontstaan. Volgens één legende zat de wand van het schip vol met schelpen toen men het aan wal trok. Pelgrims namen deze schelpen mee naar huis als bewijs dat ze hun camino hadden voltooid.

Na Padron begint de eerste afmattende klim. Het is wel een prachtige rustige route, afwisselend met bos en wijdse uitzichten.

Even vóór Fisterra, een visserplaatsje ca 4 km voor de Cabo, besluit Ronald om

niet verder te gaan dan Fisterra. Nico fietst door tot Cabo Fisterra. De laatste 4 km tot aan de kaap gaan ook alleen maar omhoog en een straffe zeewind, pal tegen, geven deze laatste kilometers niet cadeau.

Op de kaap verbranden veel pelgrims iets van hun, op de camino, gedragen kleding of schoeisel. Of ze laten iets achter bij een kruisbeeld of zomaar op en onder de rotsen. Aan een zendmast hangen ook vele shirts, sjaals en andere lappen stof. Ook een tandwiel van een fiets is achtergebleven.

Nico geniet van het uitzicht rondom de Kaap. Een Nederlands stel, dat hier met een camper naartoe is gereisd, neemt wat foto’s van Nico. Ook een Spaans meisje biedt spontaan aan een foto te maken. Dat krijg je als je even alleen reist.

Terug naar Fisterra gaat snel, naar beneden en wind achter. Ronald heeft intussen in Fisterra een pilsje gedronken en wat boodschappen gedaan. De ingekochte waren zijn vooral bedoeld om te nuttigen in de bus terug naar Santiago. We worden tijdens de busreis zoetgehouden met een fles wijn, zoutjes en koekjes.

Het eindpunt van de bus ligt nogal buiten het centrum van Santiago, maar daar vinden we al gauw een leuke tapasbar, waar zo lijkt het, alleen Spanjaarden komen. Ook daar weer wat wijn gedronken. Bij elk glas krijg je vanzelf ook weer een paar hapjes geserveerd.

De volgende ochtend hebben we de extra glazen wijn moeten bekopen met een klein katertje!. Zal ook wel komen door de vermoeidheid van gister??

1. Francesca:
    6 juli 2009
    We gaan nog even door met genieten van jullie blog. .....
  2. annette:
    6 juli 2009
    .... en indrukwekkend tot het eind!

alvast een hele goede en veilige thuisreis toegewenst, ik spreek je wel weer in t Veen Ronald!

warme groet, annette
  3. Richard Visser:
    Beste Nico en Ronald,
    Van harte gefeliciteerd met deze succesvolle tocht! We zullen jullie dagelijkse feuilleton wel missen de komende tijd. In ieder geval nog een goede thuisreis gewenst.
    Hartelijke groet, Richard
  4. Hans en Truus Floor:
    Nico en Ronald,
    Ook van ons alvast gefeliciteerd met jullie geweldige prestatie. Even een vraagje, hoeveel banden hebben jullie moeten plakken ?
    Groetjes van Hans, Truus, Michiel en Steven !
    Uit Wombarg.
  5. Annemarie:
    7 juli 2009
    Nou nou, dat is me ook wat, had ik me aangemeld voor jullie dagelijkse reisblog onder meer met het verzoek pech onderweg en de oplossing daarvoor te beschrijven, is daar helemaal niets van terecht gekomen omdat die aanmelding niet door is gekomen. En nu zijn jullie al lang en breed weer terug. Gefeliciteerd met de knappe prestatie, en Nico, als je alsnog smeuiige anekdotes over pech onderweg hebt, hou ik me aanbevolen. Liefs, Annemarie
  6. gerard en thea peek:
    Beste werkeloze pelgrims.
    Door jullie geweldige prestatie overpeins ik, dat jullie eigenlijk een voorbeeld stellen om in het leven meer en anders te presteren dan de gemiddelde carrierre-welvaartsjagers,zoals ik er zovele ontmoette tijdens de eindexamenfeesten in de afgelopen periode.Of jullie in de hemel komen?Daar ga ik niet over.Laten we maar hopen dat die beslissing daarover nog maar heel lang op zich laat wachten,want de ervaringen van het log wil ik toch graag bij een goede fles persoonlijk van jullie delen.Groetjes gerard en Thea.
  7. els van veggel:
    7 juli 2009
    Heel leuk om jullie reis te volgen en wat een prestatie hebben jullie neergezet.
    Ben het wel met Nico eens dat deze pelgrimstocht goed moet zijn voor een enkeltje Hemel!
    Maar voorlopig nog maar met beide voeten op de aarde blijven of op de trappers want ik ben er van overtuigd dat er wel weer een ander reisdoel ( Rome? ) wordt gevonden.
    goede thuisreis en tot ziens,
    Els
  8. Marjoleine Pels:
    Dag Papa en Ronald!

Gefeliciteerd! Jullie hebben het gehaald!

Maar... de WEG is belangrijker dan het doel!
    Het doel was ook mooi.. zag ik op de foto's!

Bedankt voor het kaartje uit Santiago!

Groetjes,
    Marjoleine
  9. arie v d grift:
    7 juli 2009
    Een geweldige prestatie ik weet niet of jullie al thuis zijn maar Ronald ik zie je vast weer snel op de tennisbaan dan praten we verder
    gr Arie
  10. Anke de Jong:
    Hallo Nico en Ronald,

Behouden thuiskomst, tot gauw!

Foppe en Anke
  11. Paul van Kuijeren:
    8 juli 2009
    Hallo Ronald en Nico,

Waarschijnlijk zijn jullie intussen ook al thuis, wij zijn maandagavond laat thuisgekomen.

In Santiago hebben wij zoals jullie nog gezien hebben een auto gehuurd en zijn eerst naar Kaap Finisterre gereden en aldaar wat kleren verbrand. Wij zijn daar een nacht gebleven. Toen zijn wij met de auto wat meer zuidelijk langs de kust getrokken en zijn in de buurt van Pontevreda blijven hangen. Eerst in een kustplaatsje en later een paar dagen op een heel klein eilandje, Ile de la Toxa.
    Maandag 6 juli zijn wij daarvandaan weer terug gereden naar Santiago om 's avonds weer in Nederland te zijn. Helaas hadden wij veel vertraging en moesten daarom i.p.v. de middagvlucht de avondvlucht vanuit Madrid nemen. Bij thuiskomst stonden er eerst al vrienden op Schiphol om ons op te halen en werden wij met bloemen verwelkomd. Later Thuis was er een huis vol van mensen die ons tijdens de reis regelmatig gevolgd hadden en die onder het genot van hapjes en drankjes tot in de kleine uurtjes onze verhalen konden beluisteren en oorkondes konden bewonderen.

Het was heel leuk om jullie ontmoet te hebben en wij wensen jullie nog heel veel fietsplezier in de toekomst,

Paul ook namens Marijke
  12. Michel et Berthe:
    10 juli 2009
    Cher Ronald et Nico
    Nous vous félicitons pour votre belle prestation qui restera surement dans les annales du livre des records.Heureux que tout se passe bien et que ce fut pour vous une super expérience qu'assurément vous réitèrerai dans un prochain programme.
    Amitiés sincères
    Berthe et Michel
  13. Huub en Carla:
    Beste Nico en Ronald,
    Wij zijn ook al weer een tijdje thuis en aan het werk; hebben jullie digitaal gevolgd: en zijn diep onder de indruk van de prestaties. Karakter hoor!
    Knap! Onze volgende bestemming wordt Marrokko in september/oktober. Daar zal wel weer een verslag van komen op de website van Poptop.nl We wensen jullie het allerbeste,
    Carla en Huub
  14. Jan in Frankrijk:
    12 juli 2009
    Gefeliciteerd met jullie prestatie. Ik heb genoten van jullie reisverslagen. Hopelijk gauw tot ziens! (als ik weer eens in Nederland ben).
    Janinfrankrijk
  15. Laus en Elze:
    Gefeliciteerd..............en nu ?
    Een epiloog ?

Bedankt voor jullie inzet om ons op de hoogte te houden..........!

Groeten, Laus en Elze.