Dag 36, zondag 28 juni. Melide - Santiago

28 juni 2009 - Santiago de Compostela, Spanje

Dag 36, Zondag 28 juni, Melide - Santiago de Compostela, 68 km, totaal 2838 km

Onze laatste fietsdag naar Santiago de Compostela. Het weer is somber, het regent zachtjes.

Nico staat extra vroeg op om de weblog t/m gister bij te werken. De pelgrimsherberg schuin tegenover ons hotel heeft een internetruimte met pc’s. Die ruimte blijkt echter hermetisch afgesloten in de ochtend. Je ziet alleen vertrekkende pelgrims, geen enkele “herbergvader of -moeder” is in beeld.

In Melide zelf is een internetcafé, waar Nico met eigen pc alleen maar een inlogcode nodig heeft. Het kost toch wel enkele uren om het geheel bijgewerkt te krijgen.

We vertrekken pas omstreeks 11:00 uur uit Melide. Het miezert nog een beetje, maar de ergste regen is inmiddels voorbij. Later op de dag wordt het weer steeds beter.

De laatste etappe valt qua zwaarte nog behoorlijk tegen. De route gaat over bergachtige weggetjes, hierdoor wordt de drukke doorgaande weg vermeden. In Arzua moeten we een klein stukje die drukke weg volgen, we zien een bord met 36 km naar Santiago, onze route-Bijbel geeft 51 km aan. Zo zie je maar weer dat onze “langs oude wegen” route soms tot 40 % langer is dan de route via de normale autowegen. Dus kijk je bijvoorbeeld op een routeplanner dan vindt je totaal andere afstanden.

We volgen een mooie groene route door een afwisselend heuvelachtig landschap. Er staan hier ook veel eucalyptusbomen die een heerlijke geur verspreiden.

In een bushokje met bankje gebruiken we onze, bijna gebruikelijke, lunch van stokbrood met kaas en wat fruit. Nog een paar pittige beklimmingen en onze eindbestemming is bereikt:

Santiago de Compostela

Maar,

de weg is het doel, niet de eindbestemming!!

De fietsen met volle bepakking door een paar zeer steile straatjes tot bij de Catedral gereden (en gelopen). Hij is toch wel heel indrukwekkend met zijn barokke gevel.

In een kantoortje opzij van de Catedral hebben we direct ons Çompostolaat gehaald. Het Compostolaat is een soort certificaat dat aangeeft dat je als pelgrim de weg naar Santiago hebt gevolgd, de Camino de Santiago.

De oude binnenstad van Santiago is best gezellig, is autoluw en heeft veel restaurantjes en barretjes. Het kan er ook behoorlijk druk zijn, veel toeristen en veel pelgrims.

In de avond hebben we met nog 7 andere Hollandse fietspelgrims gezellig gegeten in een soort Grand Café

Morgen om 12:00 uur gaan we naar de pelgrimsmis in de Catedral.

Overmorgen, dinsdag, gaan in één dag op en neer naar Cabo Finisterre, heen met de fiets en terug met de bus naar Santiago.

Woensdag vertrekken we richting Porto, gedeeltelijk per trein, gedeeltelijk per fiets.

Nogmaals iedereen heel hartelijk bedankt voor alle leuke, lieve reacties en blijf nog ff reageren want onze weblog blijft nog lang in de lucht. Als we nog tijd hebben sturen we nog wat, maar openen, c.q. lezen doen we “hem” zeker nog regelmatig.

O ja, we zijn op woensdagmorgen a.s. (1 juli) enkele minuten te zien op een webcam (camerabeelden) voor de kathedraal van Santiago. We staan daar dan met onze volgeladen fietsen om te vertrekken naar Porto. We zullen dan naar jullie zwaaien…..J ! De tijd: tussen 9:30 en 9:40.

Zoek daarvoor even vooraf op Google naar deze “webcam Santiago de Compostela”. Je moet waarschijnlijk nog iets extra’s downloaden.

1. gerda peut:
    30 juni 2009
    Gefeliciteerd!!! En nu langzaamaan afkicken van het vele fietsen. En daarna zijn er gewoon weer de dinsdagen en de zaterdagen in het bos.
    Groetjes en geniet er nog even van.
    Gerda
  2. marcel:
    30 juni 2009
    mannen, prificiat!, nu even genieten van jullie verblijf in Santiago!.
    Bedankt voor jullie leuke verslagen!
    groet,
    Marcel
  3. Frank:
    30 juni 2009
    Toch gefeliciteerd dat jij op de eindbestemming zijn, ook al gaat het om de weg er naar toe.... Over die webcam, kost 1,50 euro per minuut en ik zie niet echt een cathedraal. ;-) Misschien verkeerde zoekargument ingetoets... Maar morgenochtend zal ik naar jullie strakke lichamen kijken!! Veel plezier nog!
  4. Ria en Ruud:
    30 juni 2009
    Mannen, van harte gefeliciteerd met deze prestatie.
    Probeer nu nog even te genieten want straks begint het gewone leven weer.
    groeten,
    Ria en Ruud
  5. Kees en Susan Penneweert:
    30 juni 2009
    Gefeliciteerd, wat een geweldige prestatie en wat een bijzondere tocht. Gelukkig geven jullie aan dat het weblog nog een tijdje blijft staan, kunnen we het nog een keer nalezen en de foto’s nog eens bekijken. In ieder geval trainen jullie nog een beetje af op de tocht naar Cabo Finisterre (niet over de rand kijken) en Porto. Of dat voldoende is om de overgang naar het normale leven te bewerkstelligen betwijfel ik, maar misschien kunnen jullie de komende weken nog samen ontbijten in een bushokje ergens tussen Leusden en Amersfoort. Toch jammer dat er voor deze bedevaart geen witte djebella inzit, je moet je toch kunnen onderscheiden van ons gewone stervelingen. Misschien als troost kunnen jullie vanaf 5 juli in de Utrechtse Jacobikerk een extra pelgrimsstempel krijgen.
  6. Leen en Marleen:
    30 juni 2009
    Gefeliciteerd, wat een prestatie !!!!
    Om 12 uur zullen we aan jullie denken, als het grote wierookvat door de kerk slingert.
    Groet de pelgrim op het laatste stukje voor Cap Finistere van ons, hij is zo mooiiiiii
  7. Frans Jeltes:
    30 juni 2009
    Proficiat, mannen! Ik heb jullie vorderingen afgelopen 5 weken met veel plezier en stijgende verbazing mogen volgen. Ook de foto's als lardering van jullie reuzentocht waren zeer de moeite waard. Elke dag weer met frisse(?) moed er tegenaan en ook weer steeds die weblog bijwerken. Bij een fantastische prestatie hoort dan ook een dito felicitatie: ik neem diep mijn hoed af. Welkom in Santiago de Compostela, afkicken in Porto en dan een veilige thuiskomst straks. Jullie mogen trots zijn op jezelf en elkaar!

Groet,
    Frans
  8. Tineke & Cees:
    Selamat boys,
    Of te wel gefeliciteerd in het maleis. You did it! Great hoor!
    Het lijkt me kicken als je je compostolaat binnen hebt want dit is de bevestiging waar het jullie om ging. En nu maar down naar de kust om te relaxen en dan weer up met de zilveren vogel die jullie naar huis brengt.
    Geniet met volle teugen nog van het zuidelijke temperament in al haar facetten.
    Nogmaals bedankt voor al jullie prachtige info.
    Ook zonnige groetjes,
    Tineke
  9. Marianne en Bernard:
    30 juni 2009
    Gefeliciteerd, Nico en Ronald, jullie hebben je eindbestemming bereikt, een prestatie om trots op te zijn! Door jullie uitvoerige berichten en prachtige foto's hebben wij de reis ook meebeleefd. Bedankt daarvoor. Geniet van de komende dagen en veel sterkte om op tijd in Porto aan te komen.
    Hartelijke groet, Marianne en Bernard.
  10. els van veggel:
    30 juni 2009
    fantastisch, dat het jullie zo goed gelukt is Santiago te bereiken.
    Ik denk dat de tocht naar het westen bijzonder zal zijn, waarschijnlijk weinig toeristen en bedevaartgangers.
    Hopelijk hebben jullie niet te veel wind tegen!
    Nog een tip: als je met de trein aankomt in het hoofdstation van Porto kan je genieten van de prachtige tegeltableaus.
    Als jullie nog moed hebben iets te ondernemen is een bootreisje of treintochtje langs de Doura heel erg aan te raden. Hele stukken kan je alleen via water of trein bereiken. En anders lekker genieten van een heerlijk glaasje port en ook de wijn uit de Doura is zalig.
    groetjes,
    Els
  11. Evert en Wil Kuijper:
    30 juni 2009
    Nou daar gaat'íe dan!!!! Mannen van harte gefeliciteerd, met jullie fietsttocht naar het punt waar de wereld ooit eindigde. Het eindpunt van de meest bekende pelgrimsroute ter wereld.Ik las ergens dat tot aan de grote ontdekkingsreizen men geloofde dat hier de wereld eindigde. Hier bereikte het christendom het einde van de wereld.
    Enfin het zal allemaal wel.
    Nogmaals van harte met deze geweldige reeks van dagen die bestonden uit, afzien en nog eens afzien maar ook van prachtige dagen soms gevuld met emoties maar ook met een groot gevoel van bevestigd zelfvertrouwen en eigenwaarde anders hadden jullie dat nooit kunnen volbrengen.

Wil en Evert Kuijper
  12. Frans:
    30 juni 2009
    Hartelijk gefeliciteerd met het voltooien van jullie pelgrimstocht. Ik heb de indruk dat jullie goed op schema zaten en dat er nog voldoende tijd is voor niet doelgerichte recreatie (zie eerdere tips). Ik wens jullie daarmee veel plezier. Hopelijk vinden jullie wat mooie en rustige weggetjes naar Porto.

Frans en Jacintha
  13. Peet Smit:
    30 juni 2009
    Gefeliciteerd. Nog even door en dan relaxen. Mooie verslagen en ik heb hem, midels jullie, weer mee gefietst. Ditmaal met minder zadelpijn overigens.
    Geniet ervan van jullie Camino. Ik blijf jullie volgen.
    Peet
  14. Kees:
    30 juni 2009
    Petje af voor deze wederom fantastische prestatie.
    We hebben vandaag ook wat gefietst met onze Spaanse
    kleinzoon Miguel, maar die had het na 20 km wel gezien
    en viel thuis in diepe slaap. Vanavond wordt hij weer met zijn moeder herenigd die terugkomt uit Zaragoza alwaar Emily (4mnd) 'n lichte operatie heeft gehad met goede afloop. Nico en Ronald geniet nog even van de laatste dagen in Noord Spanje en kom behouden weer terug naar de nu ook aangename temperatuur in de lage landen. Adiós y hasta pronto
    Kees en Pia Pels
  15. Marianne:
    30 juni 2009
    Muchos cumpleanos. Fin de viaje en Santiago. Muy triste?
    Buen viage en Porto y hasta luego en Leusden

Saludo,

Marianne
  16. Klara:
    30 juni 2009
    Heel bijzonder goed gedaan. Van harte gefeliciterd! We doen het jullie niet na. Nu nog een weekje om bij te komen. Geniet ervan. We kijken naar je thuiskomst uit. Anneke ook weet ik.
    Tot volgende week. Groetjes Klara en jacob
  17. Renny:
    Hallo Ronald en Nico,
    Gefeliciteerd met deze prestatie, wat hebben jullie dat snel gedaan! Dat is wel kicken!
    Bedankt voor alle leuke en ook leerzame verhalen en foto’s, ik zal het gaan missen.
    Nog heel veel plezier de komende dagen, geniet er zoveel mogelijk van, jullie zullen vast heimwee krijgen naar deze tijd als je weer in het ‘gewone’ leven terug bent.
    Groetjes, Renny
  18. wim en bep v.valkengoed.:
    Beste Buurman.

Iemand zei eens "Het is valbracht.........".
    Diegene die dat zei heeft ongelooflijk af moeten gezien.
    Bij jullie heb ik de indruk dat het woord afzien niet in het rijtje voorkomt.
    Jullie hebben genoten en een mooi avontuur beleeft.
    Het doel is inzicht dankbaar mag je zijn dat alles goed is verlopen.
    Een engel is volgens ons mee gereist op het achterrekje.
    Van harte gefeliciteerd met deze pelgrimstocht.
    We nemen een biertje bij terugkomst in Hooglanderveen.
    De Hooglanderveense vlag wappert met zijn mooie kleuren fier in top.
    Het rood wit en blauw staat je verdomd goed.

Groeten Wim en Bep.
  19. Foppe en Anke de Jong:
    Hallo Nico en Ronald,

Tuurlijk verwachten we dat jullie het zouden halen, maar..... jullie deden het dan toch maar en in alle omstandigheden. Momenteel is het hier snikheet, ik zou er niet aan moeten denken nu per fiets te moeten klimmen.
    We wensen jullie vele mooie dagen om te genieten van het behaalde doel.

Tot gauw,

Foppe en Anke
  20. Arie:
    30 juni 2009
    Jullie kregen het advies om niet over de rand te kijken bij Cabo Finistere - ik neem aan om te voorkomen dat jullie dan wat angstig zouden kunnen worden van een gat en/of er in zouden kunnen vallen. Maar....
    Nu jullie er zijn en de thuisreisdatum in zicht komt....vallen jullie niet (toch) in een gat als jullie eenmaal in Leusden en Hooglanderveen terug zijn??
    En anders de "volgers" wel..... Wat moeten die doen nu er straks geen verslagen en foto's geplaatst worden op de site???
    Hoe dan ook: een prestatie van formaat! Gefeliciteerd met het bereiken van het (hoofd)doel.
  21. Wilma & René:
    Hallo Ronald & Nico,

Gefeliciteerd! Wat een prestatie!
    En wat waren jullie snel!
    Geniet nog lekker na!!

En tot ziens!

Wilma, Corianne & René
  22. aldert:
    30 juni 2009
    Hoi mannen, leuk jullie verhalen te hebben gelezen ik krijg we kriebels van. Gefeliciteerd, wat is fietsen en het gebeuren er omheen verschrikkelijk mooi en leuk. Het was weer een ander maar leuk avontuur waar jullie nog een lange tijd over na zullen praten op zaterdagmorgen in de Treek. Het mooie is ook dat jullie nu een "echte" pelgrim zijn, geniet nog van de rest van de dagen en pak er een lekker pilsje op,

Aldert en natuurlijk ook van Janny.
  23. Willy van Beek:
    30 juni 2009
    Ik vind het geweldig dat ook jullie het gehaald hebben net als Peet Smit ik heb zo goed als alles gevolgd mooie foto's van Hartelijk Gefeliciteerd ,
    en een goede thuis komst .
    gr Willy van Beek.
  24. annette:
    Van harte gefeliciteerd!
    Jullie hebben een indrukwekkende prestatie geleverd!
    Nog een paar fijne dagen toegewenst,
    groet, Annette
  25. Marc Duvekot:
    Beste Ronald en Nico
    Ook van ons alle lof voor het volbrengen van deze pelgrimage! En natuurlijk alle respect voor het consequente bijwerken van het blog compleet met fantastische foto's!Muchas Gracias!
    Nog even genieten en een behouden thuisreis gewenst!
    Marc en Jolanda
  26. Engelien:
    Hoi Ronald en Nico

Proficiat, wat super en nu lekker genieten van een paar dagen "rust" Ik zal de mooie reisverslagen en foto's gaan missen, bedankt en een goede reis terug
    groetjes Engelien
  27. miek:
    1 juli 2009
    gefeliciteerd mannen! 3 dikke zoenen voor allebei! ik ben trots op je Nico!
    knuffel,
    Miek
  28. cees e josje:
    fantastico ronald e nico,
    bedankt voor de 5 avontuurlijke weken,in de vorm van 36 dagen e 2838 km fietsen via camino de santiago.
    wij doen t niet na zouden t wel graag willen echter tussen willen e kunnen is een groot verschil mede daarom zo op een afstand kunnen genieten.
    tot ziens in nederland
  29. corrie van dijk:
    1 juli 2009
    Hoi Nico en Ronald,grote klasse!Ik doe het jullie niet na, al krijg ik tien keer de zegen van mijnheer Pastoor. Ik hoop voor jullie dat het vervolg net zo voorspoedig verloopt en geniet er nog even van. Bedankt voor alle leuke verhalen en groetjes, Corrie van Dijk
  30. Lenie Arkesteijn:
    2 juli 2009
    Nico en Ronald

Hartelijk gefeliciteerd !

en nogmaals bedankt hoor !!

veel groeten van mij
  31. Gerrit van Binnendijk:
    2 juli 2009
    Beste Nico en Ronald,

Ik heb met veel genoegen jullie reis gevolgd en wil jullie per saldo mijn complimenten maken en feliciteren! Geweldige prestatie en naar ik denk ook een geweldige belevenis.

Hartelijke groet en kom veilig thuis.

Gerrit.
  32. lineke:
    3 juli 2009
    Hoe gaat het met jullie in Portugal? Niet te veel geld uitgeven aan dure boottochten hoor! Nu even lekker relaxen in de grote tent en dan op naar Porto. Nog fijne dagen gewenst en tot de 8e juli.
    Liefs van Lineke.
  33. Joyce:
    3 juli 2009
    vanavond 2 weken verslagen gelezen en de fotos bekeken.weer harstikke genoten!Mannen gefeliciteerd met het te behalen doel.Ben trots op jullie.Nu alles op jullie in laten werken en nagenieten van de dingen die jullie gepresteerd hebben,de hele reis en van de mensen die jullie ontmoet hebben.
    En voor nu een veilige thuiskomst,veel liefs Joyce
  34. Guido en Nel:
    5 juli 2009
    Zondag 5 juli.
    Ronald en metgezel Nico
    Gisteren terug uit Frankrijk en vandaag de reisverslagen gelezen.Kost even tijd maar zeer de moeite waard. Complimenten.
    Gefeliciteerd met jullie knappe prestatie.
    Van onze 1-daagse fietstocht langs de Loire zijn we nog aan het bijkomen.Dus onze bewondering is groot.
    Behouden thuiskomst.
    Guido-Nel
  35. Martn en Suze:
    8 juli 2009
    zijn net terug van onze vakantie in
    Rusland en willen jullie nog even
    feleciteren met jullie prestatie.
    Groeten Martin en Suze
  36. Mat Knaapen:
    28 december 2010
    Dank voor dit verslag. Geeft me veel aanknopingspunten voor een nieuwe -nu oostelijke- Camino; heb in 2008 de westelijke route gefietst.