dag 35, Samos - Melide

27 juni 2009

Dag 35, zaterdag 27 juni, Samos - Melide, 83 km, totaal 2770 km

Eindelijk scoren wij een ontbijtje waar Nico al weken op loert: Eggs and bacon, toast, jam, koffie en jus. Onze dag kan niet meer stuk!

Gelijk aan gister fietsen we vandaag over bergen en flinke heuvels. De zwaarste klim is er een van 12 km met hellingen van 10%. Deze zware klim begint bij Portomarin op 350m en eindigt in Ventas de Naron op 720m.

Gelukkig treffen wij het weer: het is half bewolkt en niet te warm. Wat is het toch een voorrecht om gezegende pelgrim te zijn.

In Portomarin drinken we koffie tegenover de (burgt)kerk. Deze kerk stond origineel zo’n 200m lager op de plaats waar nu een stuwmeer ligt. In 1962 is de kerk steen voor steen opnieuw opgebouwd. Vele andere gebouwen en huizen zijn op dezelfde wijze naar deze hoogte “verplaatst” Het gehele stadje oogt strak en ruim, zoals in Spanje zelden te zien is.

Portomarin verlaten we, ondervinden we later, aan de verkeerde kant. En terugrijden doen we niet. Via wat kleine tussendoortweggetjes, Je weet niet wat je tegenkomt, komen we toch weer op de officiële route, helaas nog onderaan de lange klim van 12 km.

Op de top van de zwaarste klim van vandaag doen wij een volgende stop voor de lunch. Het dorpje Ventas de Naron bestaat uit een stuk of 5 vervallen huisjes en een café.

Iets verderop, bergafwaarts, stoppen we even bij een verweerd granieten kruis uit 1671. Het kruis bevat een ontroerende afbeelding van Christus aan het kruis en aan de andere kant Maria met haar dode zoon. Een kruis met een sterke expressie.

We willen weer eens overnachten in een pelgrimsherberg. Maar worden daar pas om 19:00 uur toegelaten. De lopende pelgrims gaan altijd voor. Men houdt dus geen rekening met fietsende pelgrims die al bijna 3000 km in de benen hebben zitten. We belanden in een wat luxer onderkomen (Pousada) schuin tegenover de herberg. Dit ook al op aanraden van Frans en Jan die we in het dorp weer tegenkwamen.

Drinken in Melide kan op elke hoek van de straat, maar gewone restaurants zijn onvindbaar. Uiteindelijk eten we in ons hotel. Tot 23:30 komen er nog steeds nieuwe restaurantgasten binnen. De Spanjaarden gaan laat uit eten.

Tot laat in de avond werken we aan onze weblog. Het hotel heeft geen WiFi dus verzenden is er nog niet bij.

Morgen naar Santiago, nog 65 km.

1. marcel:
    28 juni 2009
    hoi Ronald en Nico, petje af! jullie hebben het bijna voor elkaar, de laatste kilometers voor jullie einddoel: Santiago!
    Zet hem op en geniet van die laatste etappe(s)!
    Jullie zullen er ongetwijfeld wel weer een biertje of wijntje op drinken, proost!
  2. lineke:
    28 juni 2009
    Ik lees dit op zondagmorgen en dan zijn jullie vast al op weg voor de laatste kilometers. Na 5 weken fietsen op de plaats van bestemming!!!! Geweldige prestatie. Als ik jullie was zou ik nu maar de champagne aanspreken! (alhoewel zoals Marcel oppert bier of wijn is natuurlijk ook prima).
    Ik ben trots op jullie en bij thuiskomst een echte dikke knuffel.
    Liefs, Lineke
  3. Yvonne Klap:
    28 juni 2009
    Hoi Mannen, ik betrap me erop dat ik iedere dag naar jullie verhaal uitkijk!
    Wat een ervaring, wat mooi dat jullie dit kunnen doen. Nog veel mooie plaatjes schieten, en succes met de laatste loodjes naar SANTIAGO!!!
    Doei, Yvon
  4. Evert Brouwer:
    Beste mannen,
    Vast van harte gefeliciteerd met het bereiken van jullie einddoel. Jullie moeten wel een uitstekende conditie hebben om deze tour van zoveel kilometers op deze manier te rijden. Jullie beschrijving van de bergroutes in Spanje spreken me zeer aan. 2 jaar geleden was ik in de picos d'europe, ook van die eindeloos stijgende haarspeldbochten. Ook jullie reportages uit Frankrijk waren zeer herkenbaar. Mooi dat jullie ook nog de tijd nemen voor cultuur, medemens en dagboek. Hartelijke groeten uit een zeer warm en zonnig Marminiac van Evert en Wil.
  5. miek:
    28 juni 2009
    wat een lieve mensen die Nuria en David. En wat zijn jullie alweer een eind opgeschoten in die paar dagen!Ik heb ook een heerlijk warm en droog en zwoel weekend achter de rug, lekker camperen op de weerribben. Ik kan me niet voorstellen dat mensen jullier route lopend gaan doen, dan ben je toch maanden onderweg! Ik zal straks een wijntje op jullie drinken, op het vervolg van jullie pelgrimage!
  6. Arie:
    Gezegende pelgrims!
    Kwart over negen zondagavond.... Jullie zouden Santiago Del C. wel eens bereikt kunnen hebben. Grandioos! Gefeliciteerd!!
    Het zal mij overigens niets verbazen als jullie besluiten om nog door te gaan naar Porto...
    Er ontstaat na jullie terugkomst in Hooglanderveen en Leusden haast een probleem voor de volgers (voor ons dus): Van wie gaan we dan van die boeiende reis-verhalen lezen en schitterende foto's bekijken??
    Wat hebben de achterblijvers van de pelgrims die - zeg - honderd jaar geleden het dan moeilijk gehad: geen enkel sms-, mail- of telefonisch berichtje voordat de pelgrims thuis waren....
  7. annette:
    28 juni 2009
    Zo aan het einde van deze zondagavond hebben jullie waarschijnlijk Santigo bereikt! Jullie moeten zeker gezegende pelgrims zijn met zo'n voorspoedige tocht! Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie!
    Mooi te lezen dat jullie, zelfs aan het einde van jullie reis, nog steeds geboeid zijn door de dingen die jullie onderweg tegenkomen!! Ik geniet ook nog steeds van de dagelijkse verhalen en foto's,..... wat moet ik straks aan het einde van mijn dag??????
    En over de kerk in Portomarin: altijd geweten dat 1962 een goed bouwjaar is!
    Geniet van jullie wijntje / biertje!
    zonnige groet, annette
  8. Anneke Pels:
    28 juni 2009
    Geweldig dat jullie Santiago hebben bereikt in 5 weken!!!!Hoe was de aankomst op het plein? Ik zie het voor me als een aankomst na een hele marathon in New York. De kuitjes zullen wel dikker geworden zijn......Geniet van de pelgrimsmis.Liefs en knuffels Anneke
  9. arie v d grift:
    29 juni 2009
    hallo mannen want zo mag ik jullie wel noemen ik had wat dagen niet meer gekeken naar jullie verrichtigen en nu leesik dat jullie zijn aangekomen heel knap petje af ik lees nog wel wanneer jullie aankomen

gr Arie
  10. lineke:
    Lieve papa en Nico,
    Wat een geweldige prestatie!!!
    Sofie en ik zijn reuze trots op jullie!!!
    Dikke zoen, we verheugen ons al op jullie terugkomst.
    Sofie en Claire
  11. Cindy (schoondochter Frans Magiesle):
    29 juni 2009
    Ik ga ervanuit dat jullie net als Frans en Jan Santiago hebben bereikt?!
    Allereerst antuurlijk proficiat met deze bijzondere prestatie!
    Hopelijk heeft de reis jullie gebracht wat jullie ervan verwacht hadden of nog mooier; wat jullie gehoopt hadden!
    Net als vele anderen vond ik het leuk jullie verhalen en belevenissen te volgen (en zo indirect ook mijn schoonvader en Jan).
    Bedankt doorvoor. Als jullie nog verder naar de kust rijden wens ik jullie bij deze nog veel succes, maar vooral ook plezier toe.
    Grt! Cindy van Haperen
  12. Roel en Monique:
    hallo mannen,
    Terwijl jullie de laatste kilometers slechtten genoten wij met de waddenclub op een zonovergoten camping van alle verhalen van toen en nu. Nico je hebt weer wat gemist maar volgend jaar beter!
    Wij gaan dan weer het laatste weekend van juni, en ook fietsen! Dus in de agenda
    Van harte gefeliciteerd met jullie behaald succes.
    groeten en tot ziens Roel en Monique
  13. gerard en thea peek:
    29 juni 2009
    Heren van de bergen en de vlakte.
    Wat een prestatie.Mijn gedachten gingen zaterdagavond uit naar de onmetelijkheid van het Spaanse land dat jullie omringde bij het horen van de Bolero van Ravel door andre de Rieu op tv uit Australie.Wellicht een nieuwe bestemming?
    Wat een ongekende Emotie.O ja 2 januarie gaat ook de Dakar Rally van start in buenos Aires.Er is nog plaats in ons team.De Taal zal in ieder geval niet zo veel problemen meer opleveren.Het is wel geen pelgrimstocht maar wel een katholiek land.Tot spoedig Gerard.
  14. A.Schuring-Eker:
    Annie,
    Gefeliciteerd, fantastisch dat jullie je doel al hebt bereikt.
    En nu maar weer terug naar huis.
    Hartelijke groet uit Zwolle.
  15. lineke:
    29 juni 2009
    Wat ontzettend leuk om jullie op de webcam te zien. Het kostte wel wat moeite, maar het lukte toch. Het beeld kwam wel 10 seconden later door...als jullie zeiden dat je zwaaide duurde dat hier even. Maar toch een bijzondere omgeving. Geniet nog van de rest ven de reis en kalm aan, want het doel is bereikt.
    Liefs van Lineke
  16. lineke:
    29 juni 2009
    Het vorige bericht was niet van Claire, maar van mij, maar dat hadden jullie wel begrepen. Xxxxxxx.
  17. lineke:
    29 juni 2009
    Ben een beetje in de bonen. Het was een bijzondere ervaring. De omgeving was ook wel mooi hoor! Xxxxx.