dag 3 van Thorn naar Eijsden

26 mei 2009 - Eijsden, Nederland

Dag 3 van Thorn naar Eijsden 58 km totaal 232 km

Toeters en bellen bij het ontwaken, van alle thuisschade van de storm zijn we direct op de hoogte gesteld. Belangstellend is gevraagd hoe wij het noodweer overleefden in onze mini tentjes.

Om kwart over vier hebben we de was binnen gehaald, ons omgedraaid in de slaapzakken en het weer over ons heen laten trekken. Weinig regen en nauwelijks onweer; gezegende pelgrims worden natuurlijk nauwelijks op de proef gesteld. Thuis in Leusden en Hooglanderveen is het slechter afgelopen,,,,,,als de pelgrims van huis zijn dan dansen de springkussens en jeneverbessen door de tuinen….Een jeneverbes is door de storm met de grond gelijk gemaakt, nou ja, er is nog een deel blijven staan en juist in dat deel zit een gelukkig merelpaar met hun kindjes.

Een camping met een uitgebreid ontbijtbuffet, waar vind je zo iets. In Thorn.

Op onze camping, was afrekenen voor de overnachting een groot probleem. Niemand was beschikbaar om geld van ons in ontvangst te nemen. Om toch het geld ten goede te laten komen aan de provincie Limburg hebben wij, in het kort bijgelegen gastronomische hotel de Spaenjerd, ons het ontbijt prima laten smaken. Pelgrim zijn is zo slecht nog niet!

De hele dag lekker fietsweer, veel zon en veel wind, mogelijk als straf, op onze kop.

Wij denken: als pelgrim ben je niet bijzonder, er zijn honderden mede pelgrims iedereen kent wel iemand die de tocht te voet of met de fiets naar Santiago maakt.

Niets ie minder waar in Maastricht: op weg naar het Vrijthof fiets een jongedame ons voorbij groet ons met ‘Bon Camino’. Even later in de Servaas kerk krijgen wij als pelgrims een privé rondleiding van een gids. Zelfs de crypte uit 380 na Christus kent voor ons geen geheimen meer.

Ook in Eijsden, op een steenworp afstand van Maastricht worden pelgrims gastvrij ontvangen door Paul Debruijn en zijn partner Gertie.

Paul is een college van Ronald. Een fantastische overnachtingadres aan de route van de Camino, met een heerlijke maaltijd en een goede nachtrust.

Jammer is het voor Nico dat hij in Eijsden bemerkt dat hij zijn pelgrimspas kwijt is.

1. Francesca:
    28 mei 2009
    Heb je hem alweer gevonden Nico ? Ik kan me herinneren dat je een parkeerkaartje kwijt was haha.
    Leuk verslag weer! Mannen succes morgen!
    Groetjes Francesca
  2. Marjoleine Pels:
    28 mei 2009
    Ja.. lekker is dat... ik hoorde idd van mama dat je dat pelgrims-paspoort kwijt bent...:-S
    Maar gelukkig niet je echte paspoort of pinpas..:-)
    De weg naar het doel is belangrijker dan het doel zelf.. .ik lees dat jullie idd al heel veel "kerkelijke" dingen bezocht hebben.. zoals een Crypte!

Groetjes,
    Marjoleine
  3. Marjolijn Smit:
    29 mei 2009
    Heren pelgrims,
    jullie zijn al in het land van de patatjes, mannekes pis en andere geneugten van het leven der zuiderburen. Dat lijkt mij ook al wel wat. Maar de werkelijkheid is hard: ik zit nog steeds te werken, op vrijdagmiddag altijd onverwacht druk. Mijn tijd komt nog wel wel, wacht maar totdat ik gepensioneerd ben!?
    Fiets ze! doei, marjolijn