dag 15, 7 juni, La Souterraine - Saint-Leonard-de-

7 juni 2009 - Saint-Léonard-de-Noblat, Frankrijk

Dag 15, 7 juni, La Souterraine - St.Leonard de Noblat, 72 km, totaal 1270 km

Na de regen van de afgelopen nacht pakken we onze tenten in. Ze zijn alweer redelijk droog. Een lapje en een spons helpen bij het droogproces. Helemaal droog inpakken lukt zelden. Vooral het condenswater aan de binnenkant van de buitentent krijg je niet zomaar weg, of de zon moet er ‘s morgens vroeg op “”branden”

Nico heeft voor ons vertrek al weer wat verslagen en foto’s klaargezet voor latere verzending. 10.00 uur vertrekken we.

Onze route voor vandaag ligt in de basis op ca 300m hoogte. De weg gaat tenminste 15x flink omhoog en piekt op 525 meter. De wind is nog steeds zuid-west en dus gelijk aan onze route. Ondanks dat genieten we van de omgeving. Steeds wisselend. Maar de afdalingen zijn vooral onze “cadeautjes” zoals we die noemen.

Heel af en toe worden de buien en grijze wolken doorbroken door een zonnetje en dat maakt het extra plezierig. Uiteindelijk mooi fietsweer, als je van tegenwind houdt.

We stoppen even in Le Grand-Bourg-de-Salangnac. Ronald maakt ‘n foto van de resten van ‘n Galla-Romeinse fontein.

In Bénévant-l’Abbaye lunchen we op het kerkplein op een stenen bank. Onze fietsen zetten we om de bank heen om de ergste wind wat tegen te houden…??? De kerk is representatief voor de romaanse bouwkunst van de Limousin. De verleiding is groot om in de kerk te lunchen, maar dat hebben we toch maar niet gedaan.

‘s avonds in restaurant St.Jacques, een chique tent (ja ja ook dat doen we wel eens) gegeten, waar de internet verbinding niet werkte. Een paar chagrijnige meiden bediende ons, maar de kok was uitstekend. Op het menu staat “boeuf limousine ‘éléve naturellement’ Dat was de koe die we vanmiddag hebben gefotografeerd…?

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. oscar:
    Haai (gevaarljk vis) Pelgrimvaarders,

Wellicht een idee om net als vroeger de volgende bedevaart naar Jeruzalem te doen of een ander geloof te gaan belijden en dan op de fiets naar Mekka, goed weer verzekerd. En waarschijnlijk ipv. natte tenten last van stof en zand in de tent.
    Maar goed, het mooie weer komt er weer aan.
    Wellicht dat het volgende bericht jullie weer vol enthousiasme op de route doet storten: Lance A. noemt Bernard Hinault een wanker (oftewel rukker).
    Slaat asl een mier op een onderzeeboot maar goed, wilde ik jullie niet onthouden dit bericht.
    Wat verder prettig is (voor mij dan) is dat mijn vakantie naar Florida en de Bahma's rond is.

Veel plezier nog met het ronddraaien van de trappers en het op de pedalen staan bergop!

A Bientot, Oscar
  2. Renny:
    Hoi Ronald en Nico,

Leuk, alweer een lang verhaal, ik geniet ervan. Jullie zijn toch maar echte bofferds! Ondanks af en toe een bui(tje), toch lekker de hele dag genieten van de buitenlucht en prachtige landschappen en 's avonds lekker eten op de meest exclusieve plaatsen. Koken jullie zelf nog wel eens? We missen jullie trouwens wel tijdens onze trainingen in Den Treek, afgelopen dinsdag waren we met z'n zessen! En ook zijn alle afgewaaide takken nog lang niet opgeruimd.
    (Eigenlijk ben ik dus gewoon jaloers dat jullie deze tocht maken.)
    Groetjes en veel sterkte met alle klimmetjes. Ik kijk weer uit naar het volgende verslag, Renny
  3. Joyce:
    hallo die hards,
    weer genoten van jullie reisverslag,jammer dat jullie het zo nat hebben.maar de zon komt echt wel weer en dan kreunen en steunen jullie dat hij zo brandt en is het weer te heet,zeker bergop.een voordeel dat de tent eens goed kan drogen!succes voor de volgende etappe,liefs joyce
  4. corrie van dijk:
    Beste Pelgrimgangers,
    In mijn jonge jaren heb ik de Pax Christie voettocht naar Den Bosch gelopen. Dat was ook een soort pelgrimtocht.Er zijn nogal wat huwelijken uit voort gekomen. Van boetedoening kan ik me niet veel herinneren.Er bestond een Pax Christie liedboek en die(franse)liederen heb ik na 40 jaar ineens weer in mijn hoofd sinds ik jullie verslagen lees. Was ze compleet vergeten,het geheugen is soms onnavolgbaar. "Toutes au longues, longues plaines.." etc. etc. De ellende is dat ik maar een paar regeltjes ken en ze verdorie niet kwijt raak. Jullie worden desondanks bedankt voor de boeiende verslagen en ik blijf het reisverslag met belangstelling volgen.Hou vol en groeten Corrie van Dijk
  5. Marjoleine Pels:
    12 juni 2009
    Die koeien kan ik mij nog wel herinneren. Toen we op Louis Sauis stonden... stonden ze ook in de wei daar in de buurt. Maar ze waren toch ook wit??