dag 14

6 juni 2009 - La Souterraine, Frankrijk

Dag 14, Cluis - La Souterraine, 58 km, totaal

Ons weergeluk is nu dus echt afgelopen, we krijgen regelmatig buien over ons heen, maar uiteindelijk heeft het ons ook een leuk evenement opgeleverd.

De tenten en ook enkele kledingstukken drijfnat moeten inpakken. Dat is wel armoede hoor, maar ja dat hoort ook bij het leven van een pelgrim. Niet zeuren en gewoon doorgaan.

In Cluis was zowaar de Epicerie open, kaas gekocht (alweer). De zetbaas (‘n Marokkaan?) kende heel Nederland…..hij probeerde ons dan ook veel geld te ontfutselen door € 5,- te rekenen voor een onbekend klein stukje kaas. Dus maar gewoon een duidelijk stuk camembert gekocht voor nog geen 2 euro. Met een baguette van de bakker hebben we ons ontbijt weer kompleet.

Beide hebben we het gevoel dat we snel de gekochte waren moesten nuttigen.

Juist op het moment dat de regen van de drup in een stortbui veranderde ontdekten we een afdakje met een bankje. Helemaal goed dus.

De bui duurt ons veel te lang, maar goed dat we eigenlijk geen haast hebben.

5 km fietsen , weer een hoosbui.

Ronald rijdt voor, Nico schreeuwt nog, maar Ronald rijdt door en schuilt ff later onder een boom. Nico had een oude schuur gevonden (vandaar zijn schreeuw) Met fiets en al in de schuur. Een 75 jarig boertje komt hem gezelschap houden tot de bui weer over is.

5 km fietsen, weer een hoosbui,

We fietsen in het Foret de Murat, nabij Crozan. En nu gebeurt het. We ontdekken direct een overmatige carport op een erf naast een huis. Achter in de tuin zijn een aantal mensen een partytent aan ’t opzetten De vrouw des huizes komt naar ons toe. Cést permettez que nous restons ici un peu? vraagt Nico. Mais naturellement, antwoord zij. Wij moeten onze kleren te drogen hangen en we worden binnen uitgenodigd. Om kort te gaan: We hebben een zeer uitgebreid dejeuner van een stuk of vijf gangen samen met 5 Fransen genuttigd. Michelle en Brigitte, de “landgoedeigenaren”, lieten de wijn en het zelfgemaakte aperitief rijkelijk vloeien. Een greep uit de genuttigde waren: allerlei fruit, olijven, inktvis (met inkt!), de schil van tuinbonen met spek (un essaie de la patron), gestoofd vlees met aardappelen, kaasplateau, koffie, en bij elke gang een volgende fles wijn. Brigitte laat ons op haar pc een fotoverslag zien van haar zoon Antoine die op de fiets naar Marokko en Santiago de C is geweest, 6000 km, ca c’est d’autre gateau.

3 uur later, het is inmiddels 4 uur in de middag nemen we afscheid, We worden lang uitgezwaaid tot we achter de heuvel uit het zicht zijn. De alcohol voelen we zwaar in de benen. De klimpartijen lijken zwaarden dan ooit. Daarbij is de wind (het lijkt wel storm) ook nog zuidwest, dus pal op kop.

Bij 80 jarige Nini in Cozan kunnen we een tampon krijgen. Ja, in haar winkeltje verkoop ze van alles! Dit was ons aanbevolen door Brigitte. Cozan is een verzamelplaats voor pelgrims.

Op een prachtig gelegen 3 sterren camping municipal in La Souterraine slaan we ons bivak op. We hebben even overwogen een chambre d’hote te nemen, maar we willen onze tentjes graag drogen.

Van deze dag komen ook nog een stel foto;’s maar dat gaat wat moeizaam…..

1. Laus en Elze:
    9 juni 2009
    Ja, ja het leven gaat niet altijd over rozen........
    Maar........ dit soort ontmoetingen zijn cadeautjes.......!

Groeten van Laus en Elze.

Ps. Vrienden van ons hebben voor 2 maanden Schotland gekozen. Met de camper. Hebben duidelijk gemaakt dat ze volgend jaar een warmere, droger bestemming zoeken...........
  2. Frans Jeltes:
    9 juni 2009
    Leuk verslag over jullie ontbijtje in het Bos van Murat. Nu eens geen arrogante Fransen maar die scheer je nu dan ook niet meer over een kam. Jullie fietsen toch wel tegen leuke ontmoetingen aan. Hopelijk krijgen jullie niet meer zulke hoosbuien over je heen. Dat lijkt me niet bevorderlijk als je op de fiets blijft zitten!
  3. Peet Smit:
    9 juni 2009
    Als pelgrim heb je iedere keer weer andere ontmoetingen. In het algemeen van goede aard en veel plezier. Zware benen en ineens wind tegen na zo'n maaltijd/diner, ja dat begrijp ik. Aan de foto's te zien kunnen jullie wel wat regen gebruiken. Stel je voor dat jullie als nikkertjes terug komen.
    Gaat goed en ik blijf jullie volgen. Bonne Camino. Peet
  4. Ria en Ruud:
    9 juni 2009
    Wat leuk om op deze wijze iets van jullie te lezen.Dat zal best een heel werk zijn. {daarna kan je zo naar een uitgever om jullie belevenissen uit te geven} Fijn dfat alles zo goed gaat. Helaas zit het weer niet altijd mee, en bij regen zal het wel dubbel zwaar zijn gezien dat dan ook jullie tentjes nat zijn. Sterkte gewenst en nog een voorspoedige pelgrim en ontdekkingsreis.
    hartelijke groeten Ria en Ruud
  5. Marjoleine Pels:
    9 juni 2009
    Ik lees steeds over Tampons... :-S aangezien ik die toch niet gebruik ;-) en jullie ze blijkbaar nodig hebben... ik heb tot 2 keer toe bij een tijdschrift (Flair en Happinz) 3 = dus 6 tampons mét vleugels..
    Met de postduif gaat dat dus nu 3x zo snel???!! ;-)

Trouwens... hoeveel Tampons hebben jullie nu in je "paspoort"???

Goede reis.. en geniet van het lekkere eten!

Groetjes,
    Marjoleine
  6. miek:
    Hé Nico,
    wie verre reizen maakt heeft veel te vertellen, dat blijkt maar weer. Je kan wel een boek gaan schrijven, je moet ze ecth bundelen. ik hoop voor jullie snel op beter weer met veel zon, fiets ze en tot leész! Knuff, Annemieke
  7. miek:
    9 juni 2009
    Whow, ik heb even een inhaalslag gemaakt en alle journaals gelezen en de foto's bekeken. Het is echt stoer zeg wat jullie doen!! Ik hoop het met wat meer regelmaat bij te houden vanaf nu. Succes en veel fiets- en reisplezier gewenst, en echt tof dat jullie deze log bij houden!
    xxx Annemieke
  8. Hermine:
    he fietsers,

Hoe gaat het leven op de fiets. Al helemaal een gat in de vorm van je zadel? En is je wereld ook aan het veranderen, echt momenten van bezinning?
    Hier vandaag ook vette hoosbuien, maar ja dan blijf ik gewoon binnen. hartelijke groet Hermine
  9. Kees en Susan Penneweert:
    10 juni 2009
    Als pelgrim moet je natuurlijk uitkijken met de krachten die je oproept. Te beginnen met Sint Paulus zijn de meeste Heiligen gewend om het eens flink te laten regenen als je een kaars voor ze brandt. Voor droogte, een straf voor de boer, moet je niet bij ze aankomen. Maar goed ik hoor jullie niet klagen en het “niet zeuren en gewoon doorgaan” geeft aan dat de moraal niet is ingezakt. Bovendien als een hoosbui allerlei leuke ontmoetingen oplevert, dan heeft Cruijff weer gelijk gekregen.
  10. Francesca:
    Hallo Pelgrims,

Afzien in de regen en dan toch nog iets leuks ervan weten te maken, nu in de vorm van een toevallige ontmoeting. Jullie hebben het geluk aan je ... hangen. Spekkoper toch? Ik zal wat meer gaan duimen voor mooi weer...dan is het net ff leuker.
    Moet er zelf niet aan denken, fietsen met zulke plensbuien, wederom petje af en veel plezier heren!
  11. Marie-Claire:
    Hoi Paps en Nico,
    Wat is het toch bijzonder om zo veel warmte en vriendelijkheid te ontmoeten! Moet natuurlijk jullie positieve uitstraling zijn. Krijg toch een ander beeld van de fransen. Druk weekend voor de boeg, eindelijk weer een eigen stek. Nu maar hopen dat dit voorlopig de laatste verhuizing is...haha...
    Ik duim voor mooi weer. En laat het deze kant ook maar opkomen!
    Dikke zoen en liefs
    Claire
  12. Roel en Monique:
    10 juni 2009
    ja die verre reizen maakt heeft een hoop te vertellen
    Dus zo ook jullie, erg jammer van het weer en zo ik begrijp is het nu nog niet veel beter!
    Wij wensen jullie veel succes en plezier en ontmoet nog een veel van die leuke mensen maar dat is Nico wel toe vertrouwd
    groeten Roel en Monique
  13. Joyce:
    hallo kanjers,
    het is nu 1.00 en lees net nu jullie verslagen. ja soms valt het mee, soms valt het tegen. wat op het moment tegen zit is het weer,maar wat weer mee zit zijn de warme ontmoetingen met de franse bevolking. met de auto een eind op weg gebracht,hoezo alles fietsen?,een heerlijke maaltijd in je schoot geworpen?,wat wil je nog meer?het is zo als het gezegde:als god in frankrijk,op de regen en de zadelpijn na!maar na regen komt zonneschijn zoals ze zeggen dus kop op alles zal regt kom!nog veel plezier samen en tot het volgende berichtje,liefs joyce
  14. margretvrouwe:
    11 juni 2009
    hier zie je maar weer alle zegen komt van boven en om met Cruijf te praten elk nadeel hep zijn
    voordeel.
    Groetjes en veel plezier Ank en Margret
  15. gerda peut:
    11 juni 2009
    Als ik de verslagen leest, wordt ik best wel een beetje jaloers. Hoewel de dag met regen natuurlijk niet echt aantrekkelijk zijn, blijven dit wel vaak de mooiste herinneringen. Net als bij het skiën, toch?
    Maar ik hoop toch maar dat jullie nog heel veel dagen met mooi weer hebben. Nog een heel goede en gezellige reis!