dag 13

5 juni 2009

Dag 13, Vrijdag 5 juni, St.Armand Montrond - Cluis, 87km, totaal 1172 km

Nico is al vroeg op om nog wat aan het blog te werken (06.30 uur). De foto’s van de vorige dagen worden aan het blog toegevoegd, je ziet maar dat er veel energie voor nodig is om het blog bij te houden. Nachtrust is zeker voor Nico ondergeschikt.

Het weer is nog steeds zoals wij het graag hebben; zuid oosten wind en half bewolkt. Dat er verandering in de lucht zit is ons bekend, wij spoeden ons dan ook vroeg (09.00 uur) richting het zuiden.

Ons eerste bankje is bij Bouzais, een bankje is bij ons favoriet voor rust en een hapje.

Wij worden aangesproken door een Duitse vrouw van het Duitse genootschap van st. Jacob, die als vrijwilligster dienst doet in een plaatselijk refuge. Gezamenlijk gebruiken wij een kopje koffie en wij praten vooral over hetgeen dat met de pelgrims route te maken heeft.

Spontaan vertelt de Duitse over de buren van het Rufuge. Op de zolder van de buren ligt een modelspoorbaan, met een rode pet op en een fluit in de mond is Nico spoorslags vertrokken. Ronald let op de fietsen.

In la Chartre is de kerk gesloten, het naast gelegen terras gelukkig niet, bier en pastis smaken ons goed.

Bij Sarzay fotograferen wij het sprookjes kasteel, de receptionist dringt ons een tampon op voor ons pelgrimspaspoort, Tampon vertaald stempel.

Toch nog een kerk die open is: Neuvy St. Sépuche, een opvallende ronde kerk die belangrijk is als etappeplaats voor de pelgrims.

In Cluis is er een anti toeristisch regime, de camping beheerder is afwezig en nergens is er een winkel open en ook restaurants zijn gesloten. Hond in de pot voor ons? In een lokaal café gebruiken wij wat wijn, pinda´s, chips, sultana´s en sardientjes, met bijna volle magen gaan wij laat op de avond naar onze natte tenten.

Het ideale fietsklimaat is voorlopig over.

1. Wilma & René:
    8 juni 2009
    Hoi Nico & Ronald,

Als rasechte mede modelspoor fanaat!
    Hoe groot is die baan? En welk merk? Nog volgens een bepaalde periode gebouwd?

Jullie schieten al aardig op!!

Groetjes,

René & Wilma
  2. Roel en Monique:
    9 juni 2009
    Wat leuk om jullie reis zo een beetje te volgen.
    Wij zijn net terug van zuid Spanje met een stuk beter weer maar ook weer erg warm.
    hopelijk wordt het voor jullie snel wat droger.
    Wij kijken uit naar nieuwe berichten
    veel succes en plezier maar dat zal wel lukken
    groeten Roel en Monique
  3. Marjoleine Pels:
    9 juni 2009
    Hallo daar...ver weg van hier....!!!

"Nico is al vroeg op..." Huh?? Mijn papa heeft het woord UITSLAPEN echt niet in zijn woordenboek staan hoor...;-) ook niet als hij 6 weken op "vakantie" is!!

En wat is een vakantie ZONDER (model)treintjes???!!
    Het gaat goed.. ik lees het al weer!

Geniet van de lekkere stokbroodjes en af en toe een hapje bij Restaurant de Gele Bogen. Wat bedoel je met prik?? Cola, fanta enzo?

Groetjes,
    Marjoleine