dag 17, 9 juni, Uzerche - Martel,

9 juni 2009

Dag 17, 9 juni, Uzerche - Martel, 85, totaal 1415 km

We staan vroeg op en zijn ook vroeg weg van een sompige camping langs de rivier de Vezere. Net buiten Uzerche eten we ons net gekochte stokbrood. Ook pot jam wordt geheel op het stokbrood uitgesmeerd.

We fietsen een stukje op een voormalig spoorlijntje dat is omgebouwd tot fietspad, dat fietst echt lekker want er zitten geen grote hoogteverschillen in.

Fietspad in Frankrijk? Hoe is dat nu mogelijk voor de critici onder ons. Even rechtzetten:

Onze fietsroute is Langs Oude Wegen en Pelgrimssteden en leidt, figuurlijk gesproken, over historische verbindingswegen die eeuwenlang gebruikt werden door pelgrims, handelsreizigers, kunstenaars en koningen. Onderweg hebben zij als een rode draad overal hun sporen nagelaten. Als fietser volgen wij die rode draad, met oog en oor voor wat zich in de omgeving afspeelt.

Echte fietspaden zijn er weinig, onze route gaat meestal over smalle D-wegen met weinig of geheel geen verkeer. Deze D-wegen lijken soms net op onze fietspaden.

We zijn in Dozenac en duiken snet een restaurantje in om een fikse donderbui te ontlopen. Het nuttige en het aangename gaan weer goed samen. We zitten droog (en de fietsen staan droog onder het zonnescherm), het is er gezellig druk (de fransen gaan tussen de middag gewoonlijk uitgebreid eten), eten een croque monsieur met frites en een mamoetsalade. Het smaakt uitstekend.

De zon schijnt alweer. We lopen wat door het stadje, bezoeken de St.Martin kerk en de “Chapelle des Penitents” Deze kapel heeft een Jakobsschelp en een Jakobssbeeld met staf boven zijn voordeur. Het altaarstuk is van een barokstijl.

Op naar Brive-la-Gaillarde.

Een belangrijke, maar ook erg drukke stad, we fietsen en wandelen door het centrum en zonder onderling overleg zijn we er gelijk weer weg. We hebben kennelijk geen behoefte aan zo’n drukke stad.

Na nogal wat oponthoud door weer wat buien komen we om 19:30 in Martel aan. De camping is klein en vol. Na enig overleg staan onze tentjes aan de rand van de camping, Een doorgaande weg ligt vlak onder ons.

Het plaatsje blijkt schitteren gerestaureerd met een oud centrum waar diverse restaurantjes zijn. Geen enkele heeft WiFi. Weer geen verslagje kunnen sturen dus.

In de creperie eten we een hartige en een zoete pannenkoek en drinken we ons gebruikelijke glaasje wijn.

En ons toetje? Een aantal zeer laag overvliegende straaljagers toen wij al in diepe rust waren in onze primitieve tentjes..

1. Evert en Wil Kuijper:
    11 juni 2009
    Zo mannen, Wederom een reactie van een zittende belangstellende. Wat gaan jullie opeens hard.Zowaar drie berichten op een dag. Ronald: tweede voorstel Wim Jaquet ontvangen en die gaat maar naar het bestuur. Morgen gaan wij de 4 smalle panelen aanbrengen. Al deze operaties geschiedden zonder zadelpijn en/of donderbuien. Hoop voor jullie dat het nu een paar dagen droog blijft. Tip: Wanneer jullie nu eens op een heel hoge berg gaan staan dan moet het mogelijk zijn de pyreneeën in zicht te krijgen of is dit een beetje te optimistisch.
    Bedankt voor jullie verhalen en geniet ervan want dit maak je maar een keer in je leven mee.
    Wil en Evert Kuijper
  2. erna en bart:
    11 juni 2009
    Hoi Nico en Ronald, wat leuk dat jullie in Martel zijn. Voor ons nog maar kort geleden. Wij logeerden in Souillac en bezochten van daaruit Martel. Inderdaad een heel mooi stadje. We kregen daar een rondleiding in een huis dat door een piloot 'in ruste' uit Parijs van top tot teen en heel professioneel gerenoveerd werd. We keken even door het raam naar binnen en werden meteen uitgenodigd binnen te komen. Mannen, ik hoop dat de zon jullie snel komt verwarmen. Tot de volgende keer, groeten van Erna en Bart.
  3. Marianne:
    ha Nico en Ronald,
    Doorzetters zijn jullie om te blijven kamperen! Nico morgen begint het Oerol feest. Ik ga maandag naar Terschelling, de weerberichten hier zijn goed. Zal wat droog weer naar jullie sturen! Eerst de marathonlopers en anderen aanmoedigen in Amersfoort
    goede reis verder. Je besteedt veel tijd aan de verslagen en de fotoos. Blijft leuk om te lezen.
    groet,
    Bernard en Marianne
  4. Peet Smit:
    11 juni 2009
    Gaat inderdaad als een speer. De site ziet er gelikt uit. Hoe is het met het "zit" vlees. Hoop voor jullie op mooier weer. Blijf jullie volgen.
    Buen Camino
  5. Richard Visser:
    12 juni 2009
    Hallo Nico en Ronald
    Jullie tocht is heel spannend, de verhalen dus ook. Leuk ook die ontmoetingen met al die aardige mensen. En na afloop kunnen jullie een boek schrijven over franse kerken. Brive-la-Gaillarde en Cahors roepen bij mij herinneringen op aan een fietstocht in de Dordogne met een vriend, jaren geleden. Maar we gingen wel met de trein naar Brive (in twee dagen), het enige stukje dat we hebben gefietst was van Gare du Nord naar een station in het zuiden van Parijs. Wat een verschil met jullie prestatie! Ik hoop dat het weer beter wordt en dat jullie blijven genieten! Groetjes, Richard