dag 18, Martel - Cahors

10 juni 2009 - Cahors, Frankrijk

Dag 18, 10 juni, Martel - Cahors, 95 km, totaal 1505 km

Cahors is het doel van deze dag. We zijn voor ons doen betrekkelijk vroeg op pad, want er liggen een paar gemene kuitenbijters op deze route over Rocamadour. We willen ook wat tijd besteden in Rocamadour. Voor deze zware beklimmingen is het belangrijk om goed te ontbijten. We trotseren een klein extra klimmetje om bij een hotel aan ‘t begin van deze route een ontbijt te scoren.

La Terrasse blijkt een prachtig, chique hotel boven op een heuvel aan de rivier de Dordogne. (zie foto’s). Het uitgebreide ontbijtbuffet laten we ons goed smaken…..we eten voor (bijna) de hele dag. En natuurlijk heeft zo’n hotel ook WiFi, dus er wordt weer gewerkt aan onze weblog. Na veel vijven en zessen, Nico is o.a. even zijn fototoestel kwijt….vervolgen wij (pas) om 11 uur onze weg.

Zo’n goed ontbijt op een prachtige locatie kun je als pelgrim toch ook niet aan je voorbij laten gaan.

Rocamadour is een schitterend, tegen de bergwand geplakt, toeristisch stadje. We lopen daar even op en neer door de hoofdstraat, de enige straat trouwens.

Aan de overzijde van het dal zien wij een indrukwekkende omhooglopende weg die ons verder moet brengen richting Cahors. Na Rocamadour “plagen” ons 3 beklimmingen vanaf 125m hoog naar uiteindelijk 425m. Het stijgingspercentage loopt op tot 7%, en reken maar dat dat met zware bepakking een aanslag op de beenspieren is.. Pfft.

Maar, het cadeautje komt ook. 20 km lang naar beneden suizen met snelheden van over de 50 km/uur. Het gaat als een speer..

Ronald’s fiets krijgt kuren. Als hij bij de afdaling de trappers stil houdt klinkt er een vreemd gekraak bij de achteras. Het wiel eruit gehaald en wat smering aangebracht levert geen soelaas. Ook de hulp en adviezen van een passerende Nederlandse fietspelgrim levert niets op.

We besluiten gewoon maar verder te fietsen en toch door te gaan naar Cahors.

Wat later dan gedacht zijn we tegen 18.00 uur in Vers aan de rivier de Lot. We kopen er vers Vers fruit en nog wat andere etenswaren. Het zij gezegd dat we veel fruit eten, dat moet goed zijn om onze energie op peil te houden.

Voor Cahors krijgen we nog een flinke klim langs de rotsflanken van de Lot. We missen ook nog een afslag met als resultaat dat de klim ook nog 2x zo lang wordt!

Eindelijk ligt Cahors aan onze voeten. De camping municipal wordt geboekt voor twee nachten…..jaj ja we nemen maar eens een rustdag.

Het is weer een mooi terrein met gratis WiFi en……jawel een zwembad!

1. Marjoleine Pels:
    12 juni 2009
    Hoi Papa en Ronald!

Hoe is het nu met Ronald zijn fiets??!!
    (oh.. ik moet de rest nog lezen...:-S)

Ik ben tijdens een vakantie met jongeren ook bij Rocumadour geweest. Was wel mooi.. maar errug druk!
  2. Hermine:
    14 juni 2009
    He mannen,

Jullie zijn wel bikkels hoor! Volgens mij hebben jullie ook aardig weer of niet. Prachtige foto's, die geven een goed beeld van de tocht.
    Hier vandaag alles in volle gang voor de Amersfoort marathon. Wanneer het opklaart staatn we met en groepje te trommelen bij de finish. Nou fietse en tot het volgende berichtje. groet Hermine
  3. annette:
    14 juni 2009
    wat ziet het er prachtig uit daar!

ik hoop dat de problemen met je fiets inmiddels zijn opgelost Ronald

groet, annette