dag 33, Sta.Catalina de Somoza - Ponferrada

25 juni 2009 - Ponferrada, Spanje

Dag 33, dondedag 25 juni, Sta.Catalina de Somoza - Ponferrada, 43 km, totaal 2561 km

Nuria en David hadden voorgesteld om om 7:00 uur te ontbijten met hun overige gasten, een jong Spaans stel, en twee peregrinos uit de herberg.

Kort voor die tijd worden we wakker en haasten ons naar de ontbijttafel. Nuria en David zijn druk doende met laatste voorbereidingen voor het ontbijt. Voor elk van de 6 gasten ligt een klein papieren hartje met hun naam op het bord.

Dat wij gisteravond pas ter elfder ure waren binnengevallen deed blijkbaar niets af aan het heerlijke ontbijt dat wij krijgen voorgeschoteld.

Een internationaal gezongen felicitatie “Happy Birth….etc” voor Marie Claire, de dochter van Ronald, lukte niet, omdat zij te langdurig de telefoon niet beantwoorde.

We nemen node afscheid van Nuria en David, om ca kwart over acht laten wij Santa Catalina de Somoza achter ons.

Een forse klim naar 1500 meter hoogte ligt voor ons.

De klim verloopt geleidijk. De zon laat het gelukkig afweten, ideale fietstemperatuur dus. De wind is veelal tegen.

Na twee en ‘n half uur zwoegen komen wij aan op de Cruz de Ferro, (1500 m). Op dit punt staat een simpel ijzeren krijs op een boomstam. In al zijn eenvoud is het een eeuwenoud indrukwekkend monument.

Symbolisch leggen pelgrims een deel van hun last, in de vorm van een steen, aan de voet van het kruis. De door ons meegenomen last (stenen) uit Amersfoort, Uden en Eijsden hebben op Cruz de Ferro nu hun plek.

De stijging van de morgen, vergeleken wij met de beklimming van een heuvel (qua uiterlijk, niet qua zwaarte!), maar de afdaling heeft echt een hooggebergte kaliber. Haarspeldbochten en steile afgronden dwingen ons tot voorzichtig afdalen. Ondanks dat gaan we pijlsnel naar beneden.

We stoppen even bij “El Acebo” voor koffie en een belgd broodje. Dit dorpje is in zijn geheel prachtig gerestaureerd en toont echt als een oud bergdorpje.

Onder aan de afdaling ligt Ponferrada, onze volgende stopplaats. Het is een minder interresante stad op weg naar Santiago.

Terwijl Nico voorbereidingen treft aan de weblog, valt Ronald op het terras in slaap. We besluiten voor “straf” in Ponferrada de nacht door te brengen.

We wandelen nog wat door deze stad, en gaan naar het Ferrocarril (spoorweg-) museum. De stad en het museum imponeren niet.

We hebben nu wat tijd om de weblog weer te updaten.

1. Francesca:
    Goedemorgen heren,

Ik zit heerlijk met een kop koffie jullie verslagen te lezen. Zal ze gaan missen hoor, tis net als de dagelijkse krant ..... maar dan anders. Misschien een idee om gewoon per fiets terug te gaan haha?
    De foto's zijn ook weer leuk, vanlieverlee wordt het wel een heel groot (HEMA?)boek vol denk ik.
    Wens jullie veel succes en vooral veel plezier de laatste dagen.

Groetjes Francesca
  2. Peet Smit:
    26 juni 2009
    Wel geen klachten over de weg naar de Cruz de Ferro, dan zal het laatste stukje jullie ook niet opbreken. Cebreiro en de Alto de Poio zijn de laatste colletjes. Rustig aan heren, nog 200 km en het doel is bereikt. Buen Camino. Peet
  3. cees e josje:
    Lieve Ronald e Nico,
    Jammer dat de verjaardagszong voor mairie-claire zijn doel mistte was wel een leuk idee.
    Evengoed als nog van harte gefeliciteerd(van dijk fam) namens de leeuwerink fam.

succes met de laatste loodjes,hou vol

ps wij zijn weer kompleet de brasiliaanse bruiloft gangers zijn veilig geland.
  4. annette:
    Hoi Ronald!
    Ik heb vanmiddag even met Lieneke bijgekletst! t Gaat goed met haar maar ze begint je nu toch wel een beetje te missen hoor!!!
    Geniet nog van de laatste kilometers door de laatste "hoogte- en dieptepunten". Cruz de Ferro moet voor jullie wel een heel bijzonder hoogtepunt zijn geweest, mooie symboliek om daar je last achter te laten.
    warme groet, Annette
  5. Evert en Wil Kuijper:
    Hallo dappere volhouders,
    Wanneer ik dit schrijf zaterdag de 27e zit het er voor jullie wel zo'n beetje op denken wij. In ieder geval kan het niet ver meer zijn gezien de satelliet kaart.
    Wij zien jullie nog uit Leusden vertrekken en dachten gut waar beginnen die mannen aan.Maar nu zie je maar weer dat je met stug volhouden in het leven er altijd komt.En dat geldt voor alles. Chapeau !!!
    Ronald intussen met Johan Tijmense een afspraak gemaakt Dinsdag a.s. voor het ophangen van de vier halve panelen, de twee middelste borden zijn al voorzien van de luchtfoto en links daarvan de teskt t.b.v.sponsors.
    De onderste borden zijn nu echt helemaal vol.Misschien kun jij in Spanje nog iets doen t.a.v. sponsoring,een mooie reclamesticker van een of ander horecabedrijf(je)Of heb je die al in je bagage van dat mannetje met die vieze vingertjes en dat ook niet geheel ontsmette magnetronnetje incl.koffiekopjes.
    Heb volgende week het laatste gesprek met Wim Jaquet, kijken of die man met alles akkoord gaat.
    Het gaat jullie goed in de laatste dagen, geniet er nog maar even van, want van die fietstochten van je huis naar de tennisbaan wordt je ook niet vrolijk.
    Groeten aan jullie beiden Wil Evert Kuijper

Wil Evert Kuijper
  6. Tineke & Cees:
    Hallo Ronald & Nico,
    Terwijl ik mail zit ik te puffen van de hitte. En jullie hebben nooit zitten puffen van de hitte / weersomstandigheden laat staan geaccidenteerd terrein en bergen. Of wel???
    En elke dag het thuisfront berichten met woord en foto’s. Mannen chapeau! Ik geniet er steeds weer van. Ik ga het straks nog missen. Hoe moet dat nu? Ik weet het al. Tijdens de loopjes in het bos kan de reportage gewoon doorgaan met woord en beeld verzorgd door RON & CO.
    Nog een paar kilometers, peanuts voor jullie, en jullie kunnen deze etappezege in je broekzak steken (of past dat er niet meer in). Weer een mijlpaal bereikt ná je 60e!
    Geniet en doe voorzichtig voordat jullie het vliegtuig instappen zonder fietsbroek (die kun je wel weggooien) van zon/strand/wijn en gezang.
    Lieve groetjes en een goede vlucht,
    Tineke
  7. Kees:
    27 juni 2009
    "De haven" is in zicht en over "laatste loodjes" zullen we maar niet spreken, want jullie hebben genoeg mooie ervaringen onderweg gehad. Pia en ik
    hebben continu jullie verslagen gelezen. Geniet de
    laatste week op weg naar jullie einddoel en beleef
    'n voorspoedige terugtocht naar de lage landen.
    Groetjes, Kees