Dag 10 Auxerre - Vezelay

2 juni 2009 - Vézelay, Frankrijk

2 juni Auxerre - Vézelay 95 km, totaal 909 km

Na een prima nachtrust en een goed ontbijt op de camping ( € 6,- pp) hebben we het postkantoor van Auxerre op zijn kop gezet voor Nico’s kopie pelgrims paspoort. Helaas de postduif was er nog niet. De volgende poging wordt Cahors; dit ligt voldoende in de tijd dat het daar wel moet lukken. ( het paspoort verheffen wij tot de rode draad van dit blog).

De Kathedraal St. Etienne maakt indruk op ons door de omvang en het schitterende stripverhaal over het leven van St Jacob. De crypte (onderkerk) heeft plafondschilderingen waaronder Christus te paard.

Op weg nar Vézelay over het jaagpad langs Canal du Nivernais. Kilometers schitterend fietspad langs het kanaal met veel sluizen en pretboten met toeristen. Onder pretboten verstaan wij varende caravans met gezelschappen dames en heren die morgens om elf uur al volop aan de wijn zitten, heren met overhangende buiken, dames in te krappe badpakken en gelukkig ook jongedames in bikini’s. Veel afleiding voor de hard trappende pelgrims.

Op camping l’hermitage een mooie fles Bourgogne ‘’pelgrim’ gemaakt; daar waren wij aan toe.

Toch nog even gefietst naar en gewandeld in Vézelay, waar de kathedraal al gesloten is. Gelukkig een goed restaurant met terras gevonden met uitzicht over de vallei.

Het weer is ook vandaag weer helemaal TOP!

1. Francesca:
    Hey Nico,

Wat een leuke verhalen om te lezen. Zo te lezen hebben jullie het goed naar je zin... nice ehh bon!
    Zodra er een mail komt lees ik ze direct.
    Fijn dat het zo goed gaat en jullie voor liggen op je schema... heb je dat dan met een vakantie ;) ?
    Wat een gedoe met je pelgrim-pas zeg.
    Leven als god in Frankrijk, is je wel toevertrouwd, mooi weer, goede wijn en lekker eten, geniet ervan samen! Groetjes, Francesca
  2. Kees en Susan Penneweert:
    5 juni 2009
    Wat een tafereel dikbuikige heren en schaars geklede dames. Pas tien dagen op weg en nu al visioenen, een Heilige Antonius waardig. Nico moet dat over zich afgeroepen hebben door zijn schietgebedje op de vierde dag: “Heilige Antonius, beste vrind, zorg dat ik mijn paspoort weer vind” Het kan geen toeval zijn want op 13 juni is de naamdag van deze Heilige.
  3. lineke van dijk:
    5 juni 2009
    Wat een prachtige foto's! Ik kan me voorstellen dat jullie genieten, ondanks het afzien dat er natuurlijk ook weleens is. Maar zo te zien valt het reuze mee. Goed dat je de Nederlandse kleuren hoog houdt Ronald!! Leuk shirt (van de poffertjesbakker)
    Succes maar weer. Liefs van Lineke.
  4. Peet Smit:
    5 juni 2009
    Knap hoor. Bij Vezelay zit het deel 1 Aken - Nevers er bijna op. Voldoening genoeg als je het 2e boek op de stuurtas legt.Nu op naar Oloron-Ste.Marie.
    Niet inzitten over het kopie van de Credential, in de wat grotere plaatsen zalzeker wel een bureau van les Amis de St.Jacgues te vinden zijn waar je , voor de overige route, weer een origineel paspoort kunt krijgen. Ik zelf moest een 2e hebben omdat de 1e volledig vol gestempeld was.
    Het kopie en of de overige delen worden te Santiago ook afgestempeld in het bureau van het compostolaat.
    De fietstocht is veel te mooi, getuige jullie beeldspraak, om daar jullie plezier mee te verprutsen.Iedere dag eten bij de Mac, ik weet niet of dat voldoende voedsel oplevert wat rijk is aan koolhydraten. Drinken en verse groenten en fruit, dat is wat jullie nodig hebben. Daar "past", na een dag hard werken, zeker een goede fles wijn bij. Nog een tip: Jullie komen steeds meer Gîtes d'Etapes tegen die zeker langs de route deel 2 zijn ingericht als refuge voor pelegrinos. Goede douche en wasgelegenheid voor weinig geld. Buen Camino. Peet
  5. harry schimmel:
    5 juni 2009
    het aantal km.per dag mag vel omhoog groetjes harry
  6. wim en els:
    Hoi Ronald,
    Leuk om jullie via deze weblog te kunnen volgen. Het gaat goed hè maar we hadden ook niet anders verwacht.
    Alhoewel, prijzen aan de finish, zoals Wim tijdens het bridgen altijd zegt!!
    Veel succes nog.
    Groetjes, Wim en Els
  7. Evert en Wil Kuijper:
    6 juni 2009
    Hallo mannen,
    Blijf mij verbazen over jullie vorderingen, ondanks dat gezeur over Nico zijn pas. Vertel mij eens in een volgend berichtje wat daar nu precies de betekenis van is. Laat verder die Schimmel maar zeuren, die fietste destijds omhoog ,op de kaart althans, en jullie gaan lekker omlaag dus veel eenvoudiger lijkt mij.(grapje)
    Beschik niet over een gedetailleerde kaart van Frankrijk, dus geen enkel idee waar jullie nu precies zitten.
    Tot een volgend keer maar weer. Bon voyage dus. Wil en Evert Kuijper
  8. arie v d grift:
    6 juni 2009
    Hallo luitjes zo te lezen hebben jullie al heel wat kerken van binnen en van buiten gezien staks komen jullie nog als heiligen terug ,maarik moet zeggen het zijn meestal prachtige en inposante gebouwen en laat je na gedane arbeid de miswijn maar lekker smaken
    gr ARIE