dag 11

3 juni 2009 - Moulins-Engilbert, Frankrijk

Dag 11, woensdag 3 juni, Vezelay - La Grange Montee, 71 km totaal 909 km

We worden ‘s morgens vroeg wakker door het rumoer van onze “indringer”, een Engelsman van 70 jaar op een motor. Toen wij gisteravond uit eten waren, was hij met zijn motor en tentje tussen ons in gaan staan. Hij was ontzettend onder de indruk van ons “prestigieuze project”. Hij was op de motor in z’n uppie naar Rome geweest maar hij vond dat dat niet in de schaduw kon staan van wat wij deden. Hij praatte veel, had ook wel wat humor, maar we waren toch wel blij dat hij op ‘n gegeven moment vertrok.

We laden de fietsen op (met een nog natte tent van de ochtenddauw) en rijden naar het begin van de “berg” waarop Vézelay ligt. Het dorp in fietsen is met onze bepakking niet te doen. Aan de rand van het dorp hebben we een restaurant in het vizier waar een echtpaar zit te ontbijten, dat willen wij ook. De jufrouw van de bediening heeft alleen voor de eigen hotelgasten een ontbijt. Voor ons moet ze speciaal naar de bakker…helaas de bakker is dicht.

We bezoeken de kathedraal helemaal bovenop de berg. Een mooie sobere kerk. Vézelay is echt een centrum van pelgrims. Vanuit diverse richtingen komen de pelgrimswegen hier samen, om dan verder te gaan naar Santiago de Compostela.

In 1120 breekt een grote brand uit in de kathedraal. 1000 pelgrims komen om het leven door de vlammen en het instortende puin.

(voor insiders: het ezeltje van Vézelay hebben wij niet kunnen ontdekken)

In een dorpje verder in zuidwaartse richting kopen we wat proviand voor ontbijt en lunch.

Tijdens ons ontbijt met vers gezette koffie, ergens langs de kant van de weg, overleggen we wat we gaan doen. Fietsen we meteen door naar Nevers of gaan we naar Karin en Thijs, vrienden van Nico. We besluiten voor dat laatste. Dat kost ons wel extra tijd, maar we liggen voor op schema (o ja, dat we niet hebben). Thijs rijdt ons tegemoet. Hij neemt onze bagage mee en wij fietsen door naar zijn huis in La Grange Montee. Zodoende hebben we die dag toch nog 71 km “gedaan”. De volgende ochtend zal Thijs ons met de auto, met 1 fiets in en 1 fiets achterop de auto, een eind op weg brengen op de officiële route. Onderweg naar La Grange Montee kopen we nog een paar flessen wijn in een cave om deze aan Karin en Thijs te geven. La Grange Montee zul op geen enkele kaart vinden, het bestaat slechts uit een aantal woningen. Het gehuchtje ligt in de Morvan, een paar km van Moulin Engilbert.

We worden ‘s avonds gefêteerd op een uitstekende B.B.Q, met alles er op en er aan. En dat alles natuurlijk buiten op hun heerlijke terras met uitzicht over hun “landgoed”

Onze tentjes rond het huis gezet. Lekker geslapen want het is daar ook heel stil. Je wordt ‘s morgens gewekt door de vogels.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Laus en Elze:
    6 juni 2009
    Een aubade van vroege vogels...........dat is genieten.......

En het kost niets..........

Fiets ze ..........Laus en Elze.
  2. gerard en thea peek:
    6 juni 2009
    Gisteravond met Joop uitgebreid via google maps
    jullie route en bestemming bekeken en besproken
    ook met grote overzichtskaarten en atlassen.
    wij vroegen ons af waarom jullie zo ver oostwaards
    fietsen.Is dat de Pelgimsroute?
    Joop en ik mogen ook de tocht maken dus hebben we
    alvast bij Ryan Air gekeken of zij vanaf
    Eindhoven via Ibiza naar S de C vliegen.
    Dus graag veel informatie over de route want onze
    rapporten van Ibiza moeten wel een beetje
    authentiek zijn natuurlijk.Ik vind jullie H.Cool
  3. Maarten en AnneJet:
    7 juni 2009
    Leuk om over Vezelay te lezen. Jammer dat de kathedraal dicht was, af en toe even in een kerk zijn past bij wel bij jullie tocht. Wel een mooi uitzicht vanaf die plek. Naar boven fietsen is inderdaad niet te doen, naar boven lopen is al zwaar. We horen niks over zadelpijn en stijve spieren. Mooi. Sterkte Maarten en AnneJet