dag 26 donderdag 18 juni, Paplona - Logrono

18 juni 2009 - Logroño, Spanje

Dag 26, 18 juni, Pamplona - Logrono 100 km, totaal 2066 km

In zo’n refuge is het om zeven uur al knap levendig. De wandelaars gaan al vroeg op weg. Wij eten wat brood, van gister, nemen koffie uit de automaat (prima) en zijn om kwart over acht op weg.. Het is inmiddels droog geworden en de zon komt er al door.

In Pamplona bezoeken we de Cathedrale San Nicolas (natuurlijk) en het Plaza de Castillio. Iets buiten Pamplona nabij de campus van de universiteit, fourageren wij voor deze dag. Je hoeft maar even te stoppen of onmiddellijk komen er mensen en/of studenten (zijn ook mensen hoor) op je af en proberen je te helpen. De bewegwijzering is echter ook ruim v oldoende aangebracht zij het dan voor de wandelaars. Een groot gedeelte van de route uit Pamplone wordt door ons de wandelroute gevolgd.

In Puenta la Reina lopen we even over de prachtige 900 jaar oude (ouder dan Amersfoort) stenen boogbrug over de Rio Arga. Dit schitterende authentiek en asymmetrisch stuk metselwerk werd vervaardigd in opdracht van koningin Dona Mayor echtgenote van Sancho de Sterke, om de vele pelgrims de natte overtocht te besparen.

We fietsen door zeer fraaie landschappen en genieten van de vele vergezichten, weer heel anders dan in Frankrijk. Soms lijkt het alsof God weer even aan een stadje dacht, dan staat er weer een op de top van een heuvel. En geen gebouw is er hoger dan de kerk met toren. Onze route leidt dikwijls omhoog naar deze dorpjes, maar juist deze “uitstapjes” maakt de route zo ontzettend afwisselend en boeiend.

In Logrono belanden we op een wat onvriendelijke camping die nog erg prijzig is ook . We moeten onze tentjes op een soort grintveldje opstellen en zeuren wat tegen de vrouw van de receptie (eigenaresse?) hierover. Vous pouvez partir, zegt ze. De pelgrimsherberg is veel goedkoper. Uiteindelijk besluiten we toch maar te blijven, geen zin meer om verder te zoeken.

De stad Logrono, aan de andere zijde van de Ebro, blijkt ‘s avonds een zeer levendige stad, heel veel jongelui bevolken de terrasjes (studentenstad?) .

Wij belanden bij een tapasbar en laten ons de verschillende kleine hapjes goed smaken. Natuurlijk met een fles Rioja erbij. Logrono is de hoofdstad van de Rioja. We zitten nog heel lang buiten, het blijft de hel avond zwoel.

Net voordat het weer begint te regenen kruipen wij in onze tentjes.

1. cees e josje:
    22 juni 2009
    Ronald e Nico,
    Wij zijn onder de indruk van jullie fiets tempo.100km gem p d uitgezonderd rustdagen,zo komen jullie er wel.
    Ons huiswerk na iedere bijwerking met de "gele" gedetailleerd wegen kaart erbij zet ons op de fiets bedankt daarvoor.
    hou vol ook met de beklimmingen.