dag 27, 19 juni, Logrono - Sto.Domingo

19 juni 2009

Dag 27, 19 juni, Logrono - Santo Domingo de la Calzada, 65 km, totaal 2131 km

Ook in de vroege ochtend spat het nog wat op onze tentjes. Ondanks de gezelligheid van het late stappen van de afgelopen nacht zijn wij er toch weer vroeg uit.

We fietsen nogmaals door het centrum van Logrono. Zo’n stad heeft echt een apart rustgevend sfeertje zo vroeg in de morgen. Op het pleintje van de prachtige kathedraal, de Catedralplaza, nemen we als ontbijt, koffie met een broodje (ham kaas ei). Hoog boven op de toren van de Santa Maria de la Redonda zien we de ooievaars nestelen. Vanaf Logrono schijnt het ooievaarsnest bij de vaste uitrusting van de kerktorens te behoren.

We verlaten de stad via de pelgrimwandelroute, door een groot park en langs een stuwmeer. Heel veel (kleuter)schoolklasjes zijn hier ook op weg naar een grote speelgelegenheid bij het stuwmeer.

Net voordat we de wandelroute verlaten komt nog een steil stuk omhoog waar we dezelfde voortbeweging moeten oppakken als de wandelaars, echter met nog een zwaar bepakte fiets aan de hand meeslepend,

Onze fietsroute gaat hoofdzakelijk over een N-route door de Rioja met prachtige velden vol koren en druivenranken. Door de aanleg van een nieuwe snelweg lijkt onze weg nagenoeg verlaten.

Gister was het moordend heet, maar vandaag is het bewolkt en fris, wat voor het fietsen wel fijn is. De wind brengt nog extra verkoeling maar belet ons, in combinatie met vele klimpartijen, om snel vooruit te komen.

We komen aan in Najera. Dit stadje vleit zich prachtig tegen het decor van een verweerde en gelaagde roodbruine rotswand. De wand zit vol met grotachtige openingen als in een gatenkaas. Vanaf de brug over de Najerilla heb je er een prachtig uitzicht op. Onderaan de brug, op een bank in een klein parkje gebruiken wij onze ingekochte lunch en zetten we koffie.

In Santo Domingo de la Calzada vinden we een gloednieuwe pelgrimsherberg, de Casa de la Confradia del Santo Albergue de Peregrinos, waarvoor je geen prijs wordt berekend. Een donatie in een doos bij de receptie wordt wel op prijs gesteld.

Het is, van binnen, een modern ingericht gebouw van 3 verdiepingen met een lift, mooi sanitair, een lounge met leren banken, en een ruimte voor internetten met 4 pc’s. Door het telefoonkabeltje uit zo’n pc te halen en in Nico’s mini pc te stoppen hebben we daarop ook internet.

We bezoeken voor het eten nog even de kathedraal met zijn losstaande gigantisch hoge barokke toren. In de kerk is een zangkoor aan ‘t repeteren. Heel bijzonder in deze kerk is dat zich schuin boven de graftombe van Santo Domingo een hok bevindt met een levende kip en haan. Dit houdt een van de meest legendarische en bekende vertellingen langs de Camino in ere. Het gaat nu te ver om dat verhaal op papier te zetten.

We gebruiken een pelgrimsmaaltijd in een klein cafeetje. We drinken er natuurlijk wel een Rioja bij. De eerste fles wordt afgekeurd!! De 2e was aanzienlijk beter.

Een paar uurtjes werken aan onze weblog en dan op zaal naar bed. Met zo’n 20 man/vrouw in een ruimte zijn er altijd wel bij die de nachtelijke rust verstoren met hun gezaag. Nico ligt daar wakker van, maar dat is hij wel gewend.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Evert en Wil Kuijper:
    20 juni 2009
    Goedemorgen ofgoedenavond naar gelang het tijdstip van de dag. Net een weekje fietsen in de "bergen" van Ameland achter de rug. Dat is pas afzien zal ik jullie vertellen,staan er op mijn mail alweer 10 brieven. Je kunt ook nooit even van huis merk ik al.
    Constateer de enorme vorderingen en zie dat de rode pins al lekker in de buurt van het beoogde doel komen.Grandioos. Bij ons beginnen vandaag de clubkampioenschappen. Komen nog een deelnemer te kort dus dachten wij even aan jou Ronald. Even een belletje wanneer je verhinderd bent, of je bent op het ogenblik druk met iets geweldigs te ondernemen? Dan moeten wij helaas zoeken naar een vervanger. Voor jou is het dan jammer dat de beker van 55+ clubkampioen niet in jouw kast aan de Van Beeklaan zal prijken.
    Maar goed deze onzin allemaal terzijde.
    Kom op mannen begin de laatste loodjes met een grenzeloos optimisme, alle bewondering is voor jullie. Dan is straks volop gelegenheid een boek te gaan schrijven over alle kerken die jullie hebben bezocht.
    Wil en Evert Kuijper
  2. Tineke & Cees:
    Hallo Nico & Ronald,

Toppie hoor van jullie in de strijd in de bergen.
    Cees vraagt wie op dit moment de Bolletjes-trui draagt want ik neem aan dat jullie toch wel enigszins aan competie doen?

Groetjes,
    Tineke
  3. Famille Chahed:
    20 juni 2009
    Bonjour à tous les deux !
    Nous avons visité votre site et avons vu les photos. Malheureusement, ne comprenant pas l'hollandais, nous n'avons pu suivre en direct votre pèlerinage.
    Merci de nous donner de vos nouvelles
    A très bientôt, vous serez toujours les bienvenus chez nous à Nay !
    Moncef & Sylvie Chahed
  4. Frans:
    Dag Nico (en Ronald),

Na 4 weken zijn Jacintha en ik ook weer heelhuids
    terug van onze vakantie in de USA, die ons uitstekend bevallen is. We hebben 11 nationale parken waaronder Death Valley en het Amerikaanse voedsel weer overleefd en gelukkig niet de Mexicaanse griep opgelopen.
    Wij hebben net zoals jullie de nodige hoogteverschillen moeten overbruggen (Tiogapas ca 3.000 m, Death Valley ca - 100 m), maar daar had onze Toyota 4 runner geen problemen mee.

We zijn blij te horen dat alles goed gaat en zijn van plan jullie verder op de voet te volgen.
  5. annette:
    20 juni 2009
    wat hebben jullie al veel km's in de benen!
    t blijft een genot jullie verslagen te lezen, wat is er een hoop te zien (en voor ons te lezen)!
    groet, Annette
  6. Laus en Elze:
    21 juni 2009
    Hoi, zo'n reisverslag werkt aanstekelijk.
    Ik heb me al wat "ingelezen", maar met jullie verslag kom je de kleine plaatsjes tegen, die nergens beschreven staan............
    Succes met de laatste etappes.......
    Onze tijd komt nog........

Groetjes, Laus en Elze.
  7. Peet Smit:
    21 juni 2009
    Prachtig jullie verhaal en de foto's. Ik zit met de fietsroute deel 3 op schoot jullie verhalen te lezen. Nu volgt de tierra de campos richting Burgos. Ik geniet met jullie mee.
    Wat ik wel bijzonder vind is dat jullie blijven geloven in jullie tentjes. Het is inderdaad rustiger slapen dan met z'n allen op een slaapzaal. Maar iedere dag een natte tent opbergen en overdag weer laten drogen vond ik maar niets. Gelukkig maar dat jullie je eigen weg volgen.
    Ik blijf jullie volgen buen Camino.
    Peet
  8. harry schimmel:
    22 juni 2009
    is het een pelgrimstocht of een vakantie???????
  9. Marjoleine Pels:
    26 juni 2009
    Ik vraag me idd ook af of het nou een pelgimstocht is of een vakantie...???!! :-S