dag 28, 20 juni, Sto.Domingo - Burgos

20 juni 2009 - Burgos, Spanje

Dag 28, 20 juni, Santo Domingo de la Calzada - Burgos, 98 km, totaal 2229 km

Om exact 08.00 uur worden wij de Auberge de Peregrinos uitgezet. Nico is nog in de weer met zijn pc, maar moet direct afsluiten. De huishoudelijke regels worden streng gehandhaafd. Als je ergens gratis mag slapen etc. dan moet je je ook wel aan deze regels houden. Maar als gaat toch op een sympathieke manier. Bagage op de fiets geladen en naar buiten (de fiets stond ook binnen), op de net schoongespoten klinkers. Eerst een ontbijtje scoren in een plaatselijk cafeetje. We hebben al ondervonden dat voldoende goede voeding voor lange afstandfietsen van groot belang is.

We doen vandaag een ‘aanval’ op de afstand naar Burgos. Volgens de hoogtekaart zitten er nog flink wat klimpartijen op deze route. Dat blijkt ons niet veel moeite te kosten omdat de lange lengte van deze beklimmingen de hellingshoek zeer acceptabel maakt. Ook lange stukken gaan over een soort hoogvlakte,

Wij ervaren de hoogvlakte als een van de mooiste trajecten tot nu toe. De wilde bloemenpracht langs de bermen en in de velden is van een ongekende schoonheid. Het landschap daaromheen doet soms Toscaans soms Schots (kale bergen) aan. De stilte is “oorverdovend” Kleine pittoreske dorpjes, natuurlijk allemaal met een boven alles uitstekende kerktoren, maakt het decor compleet. Kilometers lang kom je geen mens en of voertuig tegen. Echt een omgeving om tot bezinning te komen. Heerlijk!

De weergoden zijn ook met ons. De zon blijft de hele dag zijn best doen en ondanks dat is de temperatuur perfect, heerlijk koel. Wellicht komt dat ook doordat we niet onder een hogte van 800m komen. Soms stijgen we naar 1000m. En de wind komt ook precies uit de goede hoek.

Kortom, zaterdag 20 juni is een superfietsdag. We fietsen daarom gemakkelijk door tot Burgos, met uiteindelijk bijna 100km op onze dagteller.

Een paar km voor Burgos is een mooi kampeerterrein. Vele collega pelgrims zijn hier ook neergestreken, natuurlijk ook de Bredaase fietspelgrims zo blijkt.

We zijn nog niet eerder zo vroeg op de middag met fietsen gestopt (half vier), zodat we tijd hebben om wat kleren te wassen. Bij het genot van een biertje praten we wat over de zin van religie, het geloof daarin en hoe we daar beide in staan. Ja, ja, dat doe je toch wel tijdens zo’n pelgrimsreis……

Met “ontlaste” fietsen trekken we naar het oude centrum van Burgos.

Burgos heeft vele prachtige oude gebouwen, natuurlijk allemaal met de zo typerende Spaanse balkonnetjes en de onvermijdelijke hoeveelheid Godshuizen.

Wat vooral ook opvalt zijn de vele mensen die in de oude straatjes en op de pleinen lopen te flaneren. Doet allemaal heel gezellig aan..

Bij een glas (of een paar glazen…) Rioja en enkele Tapas besluiten wij dat morgen, zondag, een rustdag wordt.

Aan Burgos kun je niet zomaar voorbij gaan!

1. Francesca:
    Hey Nico en Ronald,

Steeds een beetje bruiner en slanker?? op de prachtige foto's zie ik. Wat een genot om naar de mooie omgeving te kijken en de verhalen te lezen.
    Jullie kunnen het zo beeldend beschrijven, tis net alsof je er zelf bij bent. Het komt nu steeds dichterbij hè, jullie doel. Gelukkig nemen jullie ook nog de tijd om te genieten van een lekker glaasje wijn en de omgeving. Van Ronald weet ik het niet maar het is aan Nico wel toevertrouwd.
    Succes Bon Vivant(s), veel plezier weer vandaag.

Groetjes, Frances
  2. els van veggel:
    hallo Nico en ook Ronald,
    Eindelijk een berichtje van mij. Na een zeer geslaagde vakantie in Portugal en Madrid weer aan het werk. Ik heb wat heimwee naar Spanje als ik jullie foto's zie.Hoop al dat moois ook eens te bezoeken, ha,ha per auto....
    Alles doet me ook denken aan de fietstocht waarover Aad mij vertelde, bijna 30 jaar geleden van Madrid naar huis.
    Toeb was de tocht door Spanje nog heel erg afzien, er was gewoon niets te eten onderweg! Alles was nog straatarm. Toen zijn noodrantsoenen op waren was het bijna bedelen bij de plaatselijke bevolking in ruil voor een sigaar. Hij was blij in Frankrijk aan te komen.
    Nog enkele dagen en jullie staan al in Santiago! Geweldig. Dan nog westelijker, dat wordt pas echt avontuur, want daar zullen vast niet zoveel voorzieningen zijn als nu langs de pelgrimsroute.
    Heel veel succes en vooral veel fietsplezier,
    Els
  3. Lenie Arkesteijn:
    Hallo Nico en Ronald

Jullie hebben mij weer een leuke middag bezorgd !
    geweldig wat jullie allemaal mee maken !en ook nog opschrijven !
    en al die verschillende soorten foto's
    en die foto van naast dat altaar buiten , jullie
    zaten te eten !keek ik of jullie al dikke spierbundels krijgen van het fietsen !
    en zadelpijn hoor ik ook niets van ,knap hoor !!!
    groejes
    Lenie.
  4. miek:
    21 juni 2009
    Hoihoi, jullie zijn alweer een eind verder gevorderd sinds dag 24, ineens de pyrineeen over! Op de foto's veranderen de dorpjes/landschappen ook van franse in spaanse dorpjes/stadjes, grappig is dat.Ik heb steeds flash backs naar eigen vakanties,ik reis een beetje met jullie mee en heb nu dus ook een beetje fietsvakantie, zonder de spierpijn haha. Al zullen jullie ongetwijfeld allang geen spierpijnen meer hebben, getrainde mannen als jullie zijn!
    Ik wens jullie veel zegen op jullie reis morgen, dan moet het goed komen! groetjes en liefs,
    Annemieke
  5. Mirjam:
    Hey oom Ronald (en Nico natuurlijk),

Wat leuk om al jullie avonturen te lezen en de foto's te bekijken! Zo te horen is jullie reis een groot succes. Geniet ervan en nog veel succes!

Mirjam
  6. marcel:
    21 juni 2009
    hey mannen, goed gedaan hoor, die Pyreneeën beklimmen!
    Het grootste deel zit erop, aan 1 kant wel lekker natuurlijk, maar ook misschien wel jammer, want dat betekent dat jullie avontuur er ook bijna op zit.
    Geniet nog even verder van die "laatste paar kilometers"...

Marcel
  7. Cindy (schoondochter Frans Magiesle):
    Hallo,
    We hoorden via Frans dat er een stel was wat op dezelfde route en nagenoeg steeds op dezelfde plaatsen was als hun zelf zijn.
    Ik ben nogal nieuwsgierig (vraag maar een keer aan Frans als jullie hem nog eens zien...) en ben meteen alles gaan lezen en bekijken.
    Ik vind het er erg leuk en mooi uitzien. Nu weet ik toch een beetje beter van Frans en Jan allemaal zien onderweg.
    Jullie natuurlijk nog heel erg veel (fiets)plezier en succes!! Zouden jullie de groetjes aan Frans en Jan willen doen namens ons? Alvast bedankt!
    Grt!
    Cindy, Jeroen, Cas en Ivo