dag 31, Sahagun - Leon

23 juni 2009 - León, Spanje

Dag 31, dinsdag 23 juni, Sahagun - Leon, 68 km, totaal 2442 km

Vandaag wordt echt een “tut”dag, na zo’n lange dag van gister.

Met het gratis WiFi (zonder benodigde code) lezen we eerst de reacties van onze familie en vrienden in Nederland. We zijn steeds weer ontzettend benieuwd naar deze reacties. Het blijft echt ontzettend leuk.

Terug naar Sahagun voor nog wat foto’s.

Ontbijten in het stadje

Fourageren bij een supermarkt voor eten en drinken onderweg.

Pas om 11:30 laten we Sahagun achter ons.

Het is warm, de wind is zwoel. We doen het rustig aan want veel km’s hebben we niet te gaan. Leon is het doel, ca 70 km.

In El Burgo Ranero treffen we zowaar een echte stempelpost aan bij de ingang van de dorpskerk. Het is een prachtig gerestaureerd Castiliaanse dorpskerkje met een Jacobsbeeld. Natuurlijk weer met een ooievaarsnest.

In het volgende dorp, Mansilla de las Mulas is een markt. Vanaf een terrasje opzij van de markt vermaken we ons met het bekijken van de mensen die daar rondlopen..

Om half vijf zijn we pas in Leon. De temperatuur geeft 34 gr aan.

Bij gebrek aan een camping in Leon duiken we het eerste het beste luxe Hostal binnen, direct naast de Catedral in het centrum van de stad. Je denkt dan wel, als echte Hollander, hier betalen we vast wel de hoofdprijs. Een 2 persoons kamer voor € 56, - is toch alleszins redelijk.

Leon is echt een prachtige, aangename, stad. Dat aangename komt vooral doordat het een heel groot autovrij wandelgebied heeft met ontelbaar veel terrasjes en restaurants. Veel kerken, maar natuurlijk vooral de Catedral imponeren ons.

We laten de terrasjes ook bepaald niet ongemoeid. Op de plaza mayor komt een wandelende pelgrim ons gezelschap houden. En natuurlijk komen we ook weer Frans en Jan uit Breda tegen.

Ons Hostal heeft ook weer WiFi, daarom werken we nog tot 01’00 uur door aan onze weblog. Het geheel updaten lukt nog niet, wellicht morgenochtend. We moeten nu toch echt gaan slapen. Een pelgrim heeft zijn rust nodig!

1. Engelien:
    Hoi Ronald en Nico,
    Wat geniet ik toch elke keer weer van die prachtige reisverhalen en de foto's. Gelukkig mag het nu wat "rustiger" aan fietsen.
    geniet en succes
    groetjes
  2. Maarten en AnneJet:
    Hoi mannen,
    Maandag 145 km wat een eind. Vanuit Leon is het nog 370 km. Nog even door de bergen en dan naar beneden naar de zee. Veel succes het laatste stuk.
    Maarten en AnneJet
  3. Frans Jeltes:
    24 juni 2009
    Als je dit zo leest, krijg je waarachtig het idee dat jullie het binnenkort nog jammer gaan vinden als je S. de C. echt binnen rijdt. De leuke verslagen en mooie foto's blijven de moeite waard. Pas goed op elkaar!

Groet,
    Frans
  4. Ingmar:
    24 juni 2009
    Lineke gesproken en erachter gekomen dat je al een maand op de fiets zit Ronald;-)Maar ik heb de site inmiddels doorgespit, veel leuke verhalen en foto's...en de tocht bijna afgerond! Heel veel succes met de laatste loodjes en lekker uitrusten op de terugweg.

groetjes ingmar
  5. Richard Visser:
    24 juni 2009
    Het blijft een fantastische tocht! Die zullen jullie niet gauw vergeten. Knap dat jullie ook kans zien om ieder dag weer zo'n mooi verhaal op de site te zetten. Veel succes verder.
    Groeten, Richard
  6. Andrea van Dijk:
    Hey Pelgrims,
    ik ben al een tijdje jullie reis aan het volgen, maar heb tot nog toe geen reactie achter gelaten. Vond het nu toch wel tijd worden om mijn ontzag voor jullie uit te spreken.
    Zelf heb ik vorig jaar zo'n 800 km in 10 dagen getrapt, heerlijk om te doen, alleen jammer dat mijn knie het minder vond.
    Jullie zijn inmiddels 3x zo ver en hebben nog een stukkie te gaan, petje af!!
    Geniet nog lekker van het laatste stuk!!
    groetjes Andrea
  7. gerard en thea peek:
    24 juni 2009
    Beste Ronald en Nico,Ik ga niet nog eens zeggen hoe wij meegenietn van jullie tocht anders krijg ik misschien ook zadelpijn.Hoe zit het daar eigenlijk mee.Zeemleren broekie net als de proftourrenners.Natuurlijk hebben jullie een geheime beschermings formule uitgesproken alleen bekend aan Pelgrims.Nu het opgaat schieten begin nu al een beetje heimwee te krijgen naar jullie verslagen.Dus doe er nog maar lekker lang over.Groetjes Gerard en Thea.
  8. corrie van dijk:
    24 juni 2009
    Beste Fietsers!Nadat ik een aantal dagen op stap geweest was, was ik een beetje achter met jullie onderhoudende verslagen.Ik moest aan jullie denken toen ik op de terugweg bij Zevenaar de grens passeerde : pal aan de snelweg ligt een bedrijf met de naam Pelgrim. (En Atag en nog meer fornuizen). Ik dacht onmiddellijk : hoe zou het met Nico&Ronald wezen? Jullie zijn al veel verder dan verwacht! Geweldig, dat is nog eens fietsen. Fantastische foto's! Ik hoop voor jullie dat het vervolg ook zo voorspoedig gaat lopen. Veel plezier met de volgende etappes, hou vol en groetjes, Corrie van Dijk
  9. lineke:
    24 juni 2009
    Wat een mooie sfeervolle foto's. Terug in Nederland de moeite waard om een album van te maken. Je weet wel bv. bij de HEMA. (ha,ha).
    Compliment mannen, ga zo door. Veel sterkte gewenst voor de laatste bulten en kilometers. En je weet het: prijzen bij de finish!
    Liefs van Lineke.
  10. miek:
    25 juni 2009
    tsjonge, echt al een maand aan het fietsen, jullie hebben vast eelt op de billen en de ballen, haha, grapje hoor. Wij gaan een weekendje kamperen in de weerribben, het is hier ook mooi weer. Ik denk dat als we terugkomen dat jullie dan ondertussen wel op de eindbestemming van jullie pelgrimsreis zijn aangekomen.Ik kijk nu al uit naar de nieuwe verhalen daarvan! Bon voyage!, liefs, Miek
  11. lineke:
    25 juni 2009
    Geweldig dat jullie boven zijn op de Irago pas!!
    Complimenten. De afdaling zal wel een makkie zijn, maar pas op voor scherpe bochten. Zelfs Oscar's goede vriend Lance A. ging wel eens onderuit!!
    Groetjes, Lineke.
  12. Peet Smit:
    25 juni 2009
    Jullie zijn over de helft van de Spaanse Camino. Jullie gaan echt als een speer. Moeten jullie vroeg thuis zijn of zo. Als jullie Astorga nog niet voorbij zijn een aanrader de albergue. Ligt links van de weg die iedere fietser moet oplopen, klein stukje maar. Goede kamers met 1 of 2 stapelbedden. Goede douches aanwezig.In Astorga genoeg te zien. Dan over de Montes de Leon ri Foncbadon, de laatste loodjes (steiltes) met als beloning de kale berg met het Cruz de Ferro. Jullie kunnen niet meer stuk. Santiago here you come. Spectaculaire afdaling valt jullie ten deel. Controle van de remmen en helmen op. Richting Molinaseca. Ook daar een goede albergue, niet aangegeven in het routeboek. Niet in de kapel van San Rocque maar aan de hoofdweg Molinaseca uit. Er volgt nog een prachtige route, rustige fietswegen richting Ponferrada. Let op of er weer een rondgang is voor de peregrinos in de kathedraal. De moeite waard. Ik geniet met jullie mee. Buen Camino. Peet
  13. Paul:
    25 juni 2009
    Wat zijn jullie al ver! Heb alweer een tijdje niet op jullie site gekeken. Ben verbaasd over de energie die jullie in jullie reis steken en dan bedoel niet alleen het fietsen. Nog heel veel plezier met de laatste loodjes. S de C is fantastisch, maar de reis er naar blijkt toch wek een topper te zijn! Groetjes Paul

PS de groeten van m'n "moeder"