dag 7 en dag 8

31 mei 2009 - Troyes, Frankrijk

dag 7, zaterdag 30 mei, Dun sur Meuse - Chalons en Champagne, 109 km totaal 598

Nu eens geen ontbijt op de camping, gewoon in een klein kruidenierswinkeltje en een plaatselijk bakkertje wat proviand gekocht. Na een kwartiertje fietsen (ja we doen het nog steeds) zien we een leuke rustige picknickplaats. Eindelijk konden we voor het eerst mijn kookspullen gebruiken. We hebben koffie gezet! En het was nog lekker ook.

Onderweg komen we heel veel oorlogsgraven en oorlogsgedenktekens tegen, we hebben ze maar niet bezocht. We realiseren ons wel dat we heel veel aan al die soldaten te danken hebben gehad…

Het landschap wisselt zich af met open stukken en bos. Prachtig! Wat beleef je het landschap toch veel intenser ten opzichte van zo’n trip per auto!

Volgens het routeboekje kunnen we kiezen voor een korter alternatief via een onverhard landweggetje tussen de velden door. Je moet dan wel een fiets met brede banden hebben. Dat hebben we toch? Het gaat gewoon goed blijkt.

Eind van de middag komen we in l’Epine, met een kolossale basiliek. We zien een paar echte wielrenners met van die superlichte racefietsen, we draaien het kerkplein op en zien nog veel meer van die gasten. Meteen komen ze vol bewondering om ons heen staan, eentje tilt zelfs mijn fiets op en begint zwaar te steunen (in het frans dan wel). Op het kerkplein hadden ze een tussen(drink) stop. Wij kregen ook drinken aangeboden en bananen, appels en cake. We konden er weer ff tegenaan. In het chique restaurant t.o. de kerk hebben we de verslagjes van de vorige dagen opgestuurd.

De camping municipal van Chalons en Champagne is onze plek voor de komende nacht. Een 4-sterren camping. Op mijn vraag of ze ook een zwembad hebben, antwoordt het lieftallige meisje van de receptie dat ik dat aan de burgermeester moet vragen! Ja, dat heb je met zo’n gemeente camping. De camping had zelfs WiFi.

‘s Avonds naar het centrum van Chalons (terug)gefietst. Is een aardige stad maar niet bijzonder interessant.

dag 8, zondag 31 mei, Chalons en Champagne - Troyes, 108 km, totaal 706

Nu kunnen we op de camping een ontbijtje bemachtigen, we kunnen beide eigenlijk niet zonder. Een oude baas in een houten kotje levert ons wat etenswaar. Nou ja we hebben tenminste weer wat in onze maag.

We fietsen door eindeloze akker- en landbouwgronden. Letterlijk eindeloos mooi. We genieten van de weidsheid en de rust. Je komt bijna geen auto tegen, laat staan fietsers.

We willen koffie. Het eerste het beste barretje gestopt. Nou ja beste…..We lopen naar binnen…..we roepen “volk” of zoiets. Een oud baasje, met nog één tand, nodigt ons uit in de keuken, tv aan lege wijnfles op tafel. De koffie gaat in de magnetron…..gatsie. De lepeltjes worden met zijn nagel schoongekrabt en met een dweil waarmee ook de vloer gedaan wordt(?) schoongeveegd en de kopjes worden waarschijnlijk maar 1x per maand gewassen. Na 10 minuten komen de kopjes koffie uit de magnetron. Ils sont chaud zei hij nog, nou, het begrip heet was hem ook niet eigen en de magnetron dus ook niet. Het viel mee dat we achteraf geen extra last hebben gehad van deze “versnapering”

Om 5 uur waren we, alweer, op ‘n camping municipal (er is niets anders) in Troyes. Weer een prachtig terrein.

‘s Avonds naar het centrum gefietst. We hadden geluk dat de kathedraal (de Pierre et Paul) nog open was. Er zong een prachtig koor met de begeleidende, soms overheersende, klanken van een schitterend orgel uit de abdij van Clervaux. We vielen dus een beetje met onze neus in de boter.

De kerk bezit prachtige gebrandschilderde ramen met een totaaloppervlak van 1500 m2.

Een stempeltje gehaald bij de Eveche van Troyes, wat dat ook is. Nou ja kijk maar naar de foto.

Deze verslagjes maken we in een Quick restaurant, identiek aan McDo, met gratis WiFi

1. Laus en Elze:
    1 juni 2009
    Ok, een basiliek hoeft nog geen kathedraal te zijn.........maar het is wel imposant in l'Epine........

Eten is wel zeer belangrijk, niet ?
    Leuke ontmoetingen zo..........met het magnetron meneertje...........!

'n Goeie reis maar weer.........Laus en Elze
  2. Arie:
    1 juni 2009
    Dat jullie steeds tijd nemen om ons, achterblijvers, te informeren..... Heel bijzonder!
  3. Frans Jeltes:
    1 juni 2009
    Jullie trappen gemiddeld zo'n 100 km. per dag weg. Welk gemiddelde per uur halen jullie dan met alle leuke intermezzo's? Rijdt Alex nog met je mee op de bagagedrager, Nico?
  4. Claire:
    Hoi Papa en Nico,
    Ben nu al reuze trots op jullie! Wat ontzettend leuk om jullie belevenissen zo mee te kunnen maken.
    Fijn ook die filosofische overwegingen. Zou bijna zelf een camino gaan ondernemen! Liefs Claire
  5. corrie van dijk:
    Hallo
    Volgens mijn woordenboek is een Eveche het bisschoppelijk paleis, oftewel de woning van de bisschop. Jullie hebben al een behoorlijk stuk afgelegd! Jullie kunnen met een gerust hart doorfietsen want na de storm zijn alle bomen geruimd en iedereen is de storm al lang en breed vergeten.Een hele goeie reis! Corrie van Dijk
  6. cees e josje:
    Ronald e Nico,
    Petje af voor de gecumuleerde kilometers die jullie tot op heden per fiets hebben afgelegd.De doelstelling zal zou gehaald makelijk gehaald kunnen worden.
    Fijn dat jullie ook van de omgeving weten te genieten dat is wel wat anders dan per auto on route.
    Leuk dat campingnamen vermeldt worden Troyes komt ons bekend voor.
    Ga zo door liefs
  7. Marianne:
    Ha Nico en Ronald,
    Jullie leggen per dag aardig wat km af. Het is leuk jullie op deze manier te volgen. ook de foto's komen goed over. Wij hebben een schitterend weekend achter de rug met zomerse temperaturen. ook gefietst en dat deed "heel" Nederland vandaag, fietste je niet dan stond je in de file!
    Goede reis verder en tot nader bericht. Hoeveel stempels hebben jullie al van kerken, kathedralen enz?

groetjes,

Marianne
  8. annette:
    1 juni 2009
    tjonge, "pas" een week onderweg en wat hebben julie al veel gezien en meegemaakt!
    ik geniet ervan de verhalen te lezen, ze zijn zo beeldend geschreven! bedankt daarvoor!

groetjes, Annette
  9. Joyce:
    1 juni 2009
    De mail geopend en weer wat verslagen van jullie avontuur.Heb genoten van de verhalen en fotos.Ik heb groote bewondering voor jullie onderneming,hoop dat het pelgrimspaspoort terecht komt.Nog veel plezier en zie uit naar de volgende verslagen.Ga zo door heren liefs joyce
  10. Pieter:
    1 juni 2009
    Mijn broer met Pinksteren naar de kerk. Dat mag wel in het kerkblad worden gepubiceerd worden.
    Maar goed zo moet het toch weer komen. Schitterend hoor dit dagelijkse verslag.
  11. Thea Suskind:
    Hoi Nico en Ronald
    Wij zijn net terug van de sleurhut, ook veel gefietst en prachtig weer gehad. Nu tussen de wasjes door jullie verhalen gelezen. Heerlijk ik geniet ervan.Nog veel plezier.
    Groeten van Thea en Cees.
  12. Evert en Wil Kuijper:
    Hallo ondernemende pelgrimmers,
    Wat een leuke verhalen. Nou Ronald er zijn ook wel mensen zoals je bekend in onze vereniging die de koffie niet te zuipen vinden, echter na jullie beleving bij dat vieze oude mannetje met zijn vies magnetronnetje, dito lepeltjes en kopjes incl.koffie, is die handel bij ons een ware tractatie of niet soms.
    Bon voyage. Evert en Wil Kuijper.
  13. JAnk:
    Pelsje en Ronald'
    Hebben jullie ondertussen wat geestelijke verlichting en rust opgedaan ?
    Jij[Nico] kan onderweg wel een beetje over je pekelzonden nadenken, misschien krijg je in Santiago wel vergiffenis .
    Jullie kunnen dan weer gelouterd terug naar Nederland.
    Heel veel sterkte en plezier onderweg.
    jank
  14. Jan de Graaff:
    Hey Nico en Ronald natuurlijk,
    Het gaat jullie goed af zo te lezen. Leuk dat jullie zo genieten. Het is wel wat anders zeker dan een bergje in Argentinië beklimmen Nico? Ik blijf jullie volgen, maak er wat moois van.
    groetjes Jan
  15. arie v d grift:
    Hallo Ronald en Nico
    Ik heb vandaag voor de eerste keer jullie verslag gelezen en ben vast van plan om dit meer te gaan doen
    Wat leuk om op deze manier jullie reis te volgen Sjaan en ik hebben eerst pinksterdag een ronje Hardewijk gefiets dat was 67 km ,maar Sjaan moest er niet aan denken en ik ook niet om dan de volgende dag weer zo een eind te gaan , maar het gaat jullie goed af als ik het zo lees nog veel plezier de komende reistijd
    gr Arie en Sjaan
  16. Marjoleine Pels:
    3 juni 2009
    Zo... jullie zijn al aardig op weg!
    Dat gaat goed!
    Ik was ook weg in 't weekend! Lekker gekampeerd!
    Nu weer af en toe jullie verslagen lezen!

Goede reis!

Groetjes,
    Marjoleine
  17. Arie:
    4 juni 2009
    Wat is dat nu, rust(ige) dagen??
    Ik mis wat (verslagen van) dagen.......
  18. Carol de Koekelare:
    4 juni 2009
    Waar blijfde ge nou met uwen grote praat. Zeide ge ergens een pintje vatten?
  19. Gertie & Paul:
    7 juni 2009
    Amigos Pelgrimagos...Nadat eerdere pogingen zijn mislukt?! hierbij dan een reactie van ons. We genieten van jullie reisbelevenissen en volgen jullie op de kaart in het grote Michelinboek, editie 2007. In de vorige reacties hebben we jullie gecomplimenteerd met jullie prestaties en dat herhalen we nu weer. Fantastisch!.. wat een door-zettingsvermogen, geen enkel obstakel of ontbering gaan jullie uit de weg...maar daar krijgen jullie ook veel `Joi de Vivre` voor terug en dat is genieten!Leuk die foto`s bij al de reisverhalen. We weten dat jullie een dagboek(je) bijhouden.We willen daar nu reeds een exemplaar van reserveren als jullie terug zijn!
    Amigos, geniet van het mooie Franse land en tot de volgende mail.